TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

Claw

Et annet triks for å lære inn bøy litt lettere er å belaste med en hantel som du holder foran brystet (søk goblet squats). Lettere å holde ryggen i en rettere vinkel og komme dypere :)

Lars GV

Snekrer sammen et nytt program jeg skal starte med i midten av januar, da jeg er ferdig med det jeg har nå. Mulig jeg tar en hel treningsfri uke for å slappe av litt før jeg starter opp igjen.

Jeg lar programmet fortsette litt i de samme baner som det forrige da jeg har foreløpig god erfaring med det, men legger til flere øvelser nå.
Det er løst basert på noe lignende dette her.

Program for 10 uker:

Mandag:
Markløft: xxkilo, 5x3, starter lavt og øker med 5k per uke
Chins: Kroppsvekt+xxkilo, 5 sets med gradvis økning i reps per uke til 5x5, så legge på 5kilo og ned igjen i reps. 5,5,3,3,2; 5,5,4,3,3; 5,5,4,4,4; 5x5(start i forhold til der du slutta på forrige program).
Foroverbøyd roing med stang(overhåndsgrep): xxkilo, 3x10. Starte tungt og holder det slik.
Stangcurls: xxkilo, 5x10. Starte tungt og holder det slik.

Onsdag
Benkpress: xxkilo, 5x5, starter lavt og øker med 2,5k per uke
Dips: Kroppsvekt, 5 sets med gradvis økning i reps per uke til 5x5, så legge på 5kilo og ned igjen i reps. 5,5,3,3,2; 5,5,4,3,3; 5,5,4,4,4; 5x5(samme som chins).
Militærpress: xk, 5x5, starter lavt og øker med 2,5 per uke
Skulder sidehev: 6kilo, 3x10. Starte tungt og holder det slik.

Fredag:
Knebøy: xxkilo, 5x3, starter lavt og øker med 5k per uke
Stående tåhev: xxkilo, 3x10-15. Starte tungt og holder det slik.
Strak mark: xxkilo, 5x10: Starte tungt og holder det slik.
Beinpress: xxkilo, 2x10. Starte tungt og holder det slik.

Det er altså bare baseøvelsene hvor jeg øker progresivt i vekt, og der jeg presser meg hardest. Isolasjonsøvelsene blir mer som "støtteøvelser" for litt ekstra, fokus er på baseøvelsene.

Jeg har hatt godt erfaring med måten jeg øker i reps og vekt på chins, så skal prøve det ut litt til.

Jeg lurer på om jeg skal bytte ut dips med skråbenk flys, 2sets 10reps. Vad tycks? Det blir da 1 mindre øvelse for triceps, men en annen vinkling mot brysttrening(klemmeøvelse fremfor enda en dytteøvelse)
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Pære

Quote from: Lars GV on December 20, 2012, 12:47:24 PM


Personlig synes jeg det ser litt ambisiøst ut med beinpress på en dag du både drar mark og løfter bøy, men om du klarer det volumet så for all del prøv! Ang. dips, prøv denne varianten https://www.youtube.com/watch?v=xSVNNFP-QXc&list=UUbm0Sj81L9lEoaqRCNvx57g&index=32 for bryst, slik får du trent støttemuskulaturen i skuldrene samtidig som du får kjørt brystet.

I tillegg vil jeg vurdert å kjørt glute-ham raise på en av dagene, gjerne med vekt. Hinsides bra for hamstrings, glutes og annen viktig kjernemuskulatur. :)

Lars GV

Jeg har aldri prøvd strakmark før, er den så grusomt belastende for beina da? Det er strakmark, ikke vanlig markløft altså. Jeg har erfart hvor grusomt slitsom den kan være, derfor jeg ikke tar mer enn 5x3 på den nå. Av hva jeg har lest om øvelsenen (og husker akkurat nå) går strakmark mest på baksiden av beina, stumpen og nedre ryggen. Burde vel gå an å ta litt benpress i maskin etter det igjen?
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

dtn

På bendagen min tar jeg knebøy, strak mark, bulgarsk utfall og hipthrust, og det funker helt fint. Det blir jo selvfølgelig tungt, spesielt bulgarsk utfall etter knebøy og strak mark er ganske jævlig, men man skal jo bli sliten. Tror ikke du skal ha noen problemer med beinpress den dagen.

Pære

Quote from: Lars GV on December 20, 2012, 13:11:45 PM
Jeg har aldri prøvd strakmark før, er den så grusomt belastende for beina da? Det er strakmark, ikke vanlig markløft altså. Jeg har erfart hvor grusomt slitsom den kan være, derfor jeg ikke tar mer enn 5x3 på den nå. Av hva jeg har lest om øvelsenen (og husker akkurat nå) går strakmark mest på baksiden av beina, stumpen og nedre ryggen. Burde vel gå an å ta litt benpress i maskin etter det igjen?

Så ikke at det sto strakmark! Kjør på :)

Stemning

Quote from: Lars GV on December 20, 2012, 12:47:24 PM

Jeg lurer på om jeg skal bytte ut dips med skråbenk flys, 2sets 10reps. Vad tycks? Det blir da 1 mindre øvelse for triceps, men en annen vinkling mot brysttrening(klemmeøvelse fremfor enda en dytteøvelse)

Jeg elsker hantelflies personlig. Men er veldig usikker på hvor mye godt det har gjort meg, det er vanskelig å si. :p Men fy faen så godt det er. ^_^ Får ikke skikkelig pump uten. (Jeg gjør de flate, ikke skrå.)

Claw

Jeg ville satt opp høyere frekvens på baseøvelsene, spesielt siden du er relativt fersk.

Lars GV

Quote from: Claw on December 20, 2012, 17:57:08 PM
Jeg ville satt opp høyere frekvens på baseøvelsene, spesielt siden du er relativt fersk.

Hva betyr høyere frekvens? Flere reps? Flere baseøvelser per økt? Korte pauser?
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Claw

Sorry. Det betyr samme øvelse flere ganger i uken. :)

Lars GV

Quote from: Claw on December 20, 2012, 18:03:13 PM
Sorry. Det betyr samme øvelse flere ganger i uken. :)

Ah, ok. Jeg gjorde det tidligere, men føler jeg har fått mer progresjon, både estetisk og i styrke, nå som jeg har en øvelse bare en gang i uka. Følte før at jeg ikke fikk nok hvile når jeg tok samme tunge baseøvelse 2-3 ganger i uka. Øker motivasjonen min også, nå kan jeg "glede meg" en hel uke til å løfte tyngre/flere reps mens jeg hviler godt ut.

Setter pris på tipset. Jeg trives godt med programmet jeg kjører nå, og føler gode resultater, så tenker å fortsette i samme bane en stund til hvertfall :)


Tar gjerne imot flere inputs angående flys VS dips.
Motstand skaper smerte. Aksept skaper frihet.

Oppdragelse slutter ikke når du flytter hjemmeifra, det er da den virkelig begynner.

Potet

Flyes trener ikke muskelen anderledes selv om man skulle tro det siden bevegelsen er litt anderledes. Det er ikke noe som heter indre og ytre brystmuskel, det er kun genetisk hvordan musklene legger seg. Muskler øker kun størrelse, ikke form. Du kan derimot trene mer øve del av brystet om du tar skråbenk. Bruk liten helning (ikke 45 grader++) hvis ikke tar skulderne over mye av arbeidet og fremre skulder er allerede overarbeidet blant de fleste som benker mye. Skråbenk aktiverer brystet bedre selv om jeg selv elsket flyes tidligere (følte den tok mye, men fikk ikke så mye resultater).
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Claw

Hvis du trives med måten du trener på synes jeg du skal holde deg til den :) Motivasjon og treningsglede er like viktig (eller viktigere) som hvilket program som gir høyest potensiell fremgang.

Kenti

På tide med ett spørsmål fra meg igjen da.

Jeg lurer på hvordan forskjellige type øvelser påvirker hverandre?:
-Hvordan påvirkes styrketrening av uttøyning, trening for muskelmasse og kondisjonstrening.
-Hvordan påvirkes uttøyning av styrketrening, trening for muskelmasse og kondisjonstrening.
osv...

Jeg vet at om man kjører en lang kondisjonsøkt så vil det påvirke treningen hvis man kjører styrke samme dag, men jeg lurer mer på hvordan de påvirker hverandre i det store og hele. Vil en som trener mye styrke være stølere enn en som ikke gjør det? Vil en som tøyer ut etter styrketrening være svakere enn en som ikke gjør det?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg driver å tøyer ut etter trening fordi jeg vil ha bedre fleksibilitet når jeg står på snowboard og fordi jeg lurer på å begynne med kondisjonstrening i tillegg for å få litt variasjon.

Any thoughts?

Claw

Quote from: Roark on February 13, 2013, 23:30:10 PMStyrketrening vil gjøre sener stivere, men tror ikke dette påvirker bevegeligheten nevneverdig, da senene kan strekkes veldig mye. Er dog ikke 100% sikker på dette.

Senene vil uansett være elastiske men som du sier vil de bli stivere (sterkere) når de blir utsatt for mye drag over tid. Nå er det jo ikke bare senene som avgjør leddutslaget, du har muskler, fascier, leddkapsler osv.
Generelt vil bruk av fullt leddutslag (f.eks. en dyp knebøy, som gir full fleksjon i hofter, knær og ankler) være en god måte å vedlikeholde bevegelighet på.
Dersom bevegeligheten allerede er begrenset vil det gi god styrkeøkning ved å forbedre dette da blir i stand til å være i sterkere og mer stabile posisjoner.