Å utvide interesser, samtaleemner og problemer med egen identitet

Started by Dev, July 24, 2012, 02:46:45 AM

Previous topic - Next topic

Dev

Fortiden min består av et liv med sosialt angst og dårlig selvtillit. Jeg har stor grad isolert meg foran pc'en på fritida mi i hele ungdomsperioden. Nå er det ikke det i seg selv jeg ønsker å diskutere i denne tråden, men heller det problemet at jeg har gått glipp av en del "allmenn-kunnskaper" og fått snevre interesser i den perioden, samt problemer med å finne egen identitet. Er i utgangspunktet PC og spill-freak, kan det meste på den fronten og er fornøyd med det. Men har lyst på å få flere interesser som jeg kan prate med folk om, og synes det er vanskelig å finne noe jeg kan sette meg skikkelig inn i. Jeg føler i stor grad at jeg prøver å gjøre det "bare" for å få mer å prate om, og dabber av etter forsøk.

For å ta et eksempel: Det plager meg veldig at jeg ikke henger med når folk snakker om kjente skuespillere, artister etc, og føler meg ganske tom etter flere "har du ikke hørt om--"-type kommentarer. Jeg har derfor den siste tiden sett på en del filmer, men føler at jeg ikke kommer noen vei. Trives fint med å se filmene, men jeg blir ikke noe særlig klokere på de tinga jeg nevnte.

Det er litt verre når det kommer til musikk. "Alle" har en favoritt-artist de liker å høre på. Jeg har ikke noe imot å høre på musikk, men har stort sett kun hørt på "det som står på fra før", og jeg synes ikke et slikt svar er noe gøy når noen spør meg om hva slags musikk jeg liker. Jeg synes det rett å slett er vanskelig å finne spesifikke artister jeg liker å høre på. Når jeg velger musikk selv så blir jeg lei av det jeg velger, men om noen andre setter på musikk så er det meste greit.

Disse eksemplene gjør at jeg synes det er vanskelig å finne en egen "identitet"  utover å være nerdete, og går utover selvtilliten min. Selv om jeg til en viss grad er litt mer sosial nå enn før, så synes jeg disse tinga holder meg igjen for å virkelig starte på selvutviklingen min, og å begynne å sjekke jenter (som jeg har veldig lyst til) og å utvide nettverket. Lite erfaring fra fester og andre sosiale sammenkomster hjelper heller ikke.

Jeg føler jeg har lite å snakke om, og sliter med å få mer å snakke om på et blunk. Dette gjelder også med venner jeg har fra før av, men de er derimot flinke til å starte samtaler, så det er ikke et stort problem der.

Noen som har hvert i lignende situasjoner, eller har noen tips, ideer eller forslag til hva jeg kan gjøre? Eller i det minste hvordan jeg skal takle situasjonen best mulig uten å faktisk framstå som en "tom" person for nye folk?

MissThing

Jeg føler at jeg er ganske lik dette du snakker om.

Når det kommer til kjendiser o.l. så les Se og Hør når du kommer over det.

Musikk = fortsett å vær litt altetende <3 Det er veldig digg å kunne høre på det meste uten  ha en spesiell smak. Tenk om du elsket rap og møtte ei som elsket heavy metall liksom ??? Hadde blitt litt krasj eller hva.... Om du møter ei jente som digger kun en spesiell sjanger så får du utnytte sjansen til å lære den å kjenne via henne.

Når det kommer til det å ikke føle at man innehar noen særlig interesser som gir deg en indentitet så vil jeg jo si at du alt har pc- it- nerd greia inne. Det er i høy grad en interesse. Om du ønsker flere så sett deg inn i kokkelering, dansing, brettspill, drinkmixing, trening, lese bøker o.l. eller bare være sosial.  Sjekking har jo til og med blitt et tidsfordriv for en del.

Ellers... for å kunne hjelpe deg i øyeblikket så vil jeg anbefalle deg å være nysgjerrig når du  snakker med noen om noe du har null peil på. Stil spørsmål så de kan snakke mye om dette. 

Jeg vet ikke om dette var noen gode råd men det kan vel ikke skade deg altfor mye heller.

Chuck Baz

Heldigvis for deg så tar nyeste innlegget på 0330.no opp akkurat dette!

Mr.Brightside

#Denfølelsen når du ikke har noe som helst å snakke om - men klarer å ha ganske lange og interessante samtaler for det om. #Øl<3

Som Sondre skriver på bloggen: skaff deg Twitter; det er awesome :) Tips til noen du kan følge: Bjørn Eidsvåg og Kong Halvor. Da har du samtaleemner de neste 5 åra.
Rise and rise again, untill lambs become lions

VB

Jeg var er også en nerd, så jeg interesserer meg hovedsaklig for data relaterte ting og spill. Det jeg har funnet ut er at jeg kan fint snakke om det med jenter og gutter så lenge jeg eier opp til det.

Jeg har venner som er kjempe interessert i bil, noen av de kan sitte å snakke i timevis om biler med jenter selv om jenta har null peiling på biler. Det viktige er at han er interessert og snakker om det på en lidenskapelig og interessant måte.

Jeg var før som deg, jeg var usikker og tenkte at folk vil jo ikke like meg hvis de finner ut at jeg er en nerd... Så feil kan man ta. Omtrent samtlige personer du møter har spilt et eller annet dataspill, spør den neste jenta du møter om hva slags spill hun liker. Nå til dags er det faktisk rarere om en person ikke liker spill i det hele tatt.

Det er mulig du ikke blir sittende å snakke om det nyeste call of duty eller starcraft 2, men du har da sikkert kunnskap og erfaring med mer "normale" (Wii, facebook) spill. En overraskende andel jenter har for eksempel spilt world of warcraft på et eller annet tidspunkt.

Og derfra kan du ta samtalen hvor du vil, personlig synes jeg spill og politikk er interessant. Spill og kjønn er også kjempe interessant for meg, selv om det kan være lurt å ikke ende opp i en politisk debatt med dama hvis du prøver å sjekke henne opp. Fra spill og kjønn kan du fort dra det over til objektifisering og sex og derfra går ting fort over til bare sex.

Ikke ta dette som en oppskrift, det er bare et eksempel på samtaler jeg har av og til. Jeg liker også å snakke om andre ting som forskjellen mellom Norge og Tyskland, reising til andre land, hvordan det er å flytte til et annet land, etc... Ting jeg har gjort, gjør eller er interessert i.

Ellers vil jeg gi deg et par anbefalinger,
- Du burde ALDRI dømme jenta. Dette gjelder egentlig alltid men dette er spesielt en felle gamere lett faller i, vi dømmer andre som ikke spiller like "ekte" spill som oss. Hvis en dame sier at hun liker å spille farmville og du antyder at det er for idioter så vil hun ihvertfall ikke fortelle deg om andre ting hun spiller. Vær positiv og oppmuntrende, spør hvorfor hun liker det, etc...

I sjekking snakkes det ofte om å oppmuntre god oppførsel, det gjelder her også. Dama gjør det du vil ved å snakke om spill, derfor burde du være positiv ovenfor det hun deler uansett hva det er. På den måten vil hun bli villig til å dele mer info med deg.

- Ikke glem målet ditt. Det er lett å bli revet med i samtalen om noe du er interessert i og glemme helt av flørtingen. Dere har kanskje en kjempe kul samtale men du må også bygge spenning mellom dere.

- Hvis hun snakker om noe du ikke vet så mye om så bruk sjansen til å finne ut mer om det. Hvorfor liker hun slik musikk? Hvorfor synes hun den ene skuespilleren er så kjempe kul? Hvorfor... ? Hvorfor... ? Det er faktisk fullt mulig å sjekke damer uten å si en dritt om deg selv, så lenge du bygger spenning mens hun prater.

- Les "How to Win Friends and Influence People" av Dale Carnegie hvis du ikke har gjort det.

Stanley

Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Voltaire

Stort sett burde du bare gå etter det som er veldig anerkjent, spesielt over tid. Ut fra det bygger du bedre teft for hva som er bra. For eksempel kan du se top 250 fra Imdb, lese/høre noen av 1001 bøker/album du bør (...) før du dør, lese bokklassikere du alltid har hørt om, historiske romaner. Samtidig hold deg litt i nuet.

Aldri gå etter alt, gå etter litt - spesielt hva gjelder kunnskap. Ofte blir jeg fortalt "Shit! Du vet mye!", men skulle jeg deltatt i Kvitt eller dobbelt hadde jeg aldri hatt sjans. Jeg har dog perioder med besettelser om et tema. Ikke vær redd for å la deg rive med :-)

Når jeg tenker på folk uten identitet, er det som regel folk som enten sier seg enige i eller gir nøytral respons på alt. Egentlig hadde de vært deiligere om de sa "Jeg har ærlig talt ikke vært så mye borti det, men i det siste har jeg prøvd å komme inn i det. Har du noe å anbefale?". Det er en fin identitet - den søkende.

Dev

Takk for svar alle sammen :)

Quote from: Chuck Baz on July 24, 2012, 07:15:16 AM
Heldigvis for deg så tar nyeste innlegget på 0330.no opp akkurat dette!

Det var egentlig det innlegget som fikk meg til å poste tråden, ettersom den tok opp noe jeg hadde tenkt på lenge, men uten å gi et svar jeg var fornøyd med.