PUA verden fra et feministisk ståsted

Started by Femininist, August 12, 2012, 15:42:55 PM

Previous topic - Next topic

tore

Bra innlegg, Mr.Brightside  :)

Det jeg mente var at jeg ikke kan respektere en gruppe som kjemper kun for kvinner. De har jo ikke noen organisert eller fungerende opposisjon. Hadde de kjempet for likestilling og for begge kjønn hadde jeg respektert dem.

mortenoe

Quote from: Dev on August 13, 2012, 20:17:07 PM
Er det noen av dere som har hvert på BC som har fortalt det til f.eks en kjæreste dere har fått, eller andre venner? Hvordan gikk det? Jeg ser for meg at jeg ville blitt veldig irritert om jeg hadde hatt folk rundt meg som snakket negativt om dette, lurer på om jeg hadde gjort vondt verre om jeg hadde prøvd å argumentere imot.

Hvis folk du kjenner spørr hvordan du har endret deg så plutselig, bør man lyve og si at det bare plutselig gikk et lys opp for deg?

Jeg har fortalt både venner og min kjæreste om dette. Da jeg først fortalte det til vennene mine var responsen blandet.
Jeg fikk høre
"hvorfor gidder noen bruke penger på det, er det vits!?" 
"det er jo helt idiotisk, jeg trenger ikke noe kurs for å få damer!"

Dette var kommentarer jeg fikk av venner som ikke har så veldig mange jenter i livet, og noen som faktisk har det.
Men, etter hvert fikk jeg kommentarer om at de skjønner hvorfor jeg gjor det, og at jeg hadde utviklet meg i riktig retning.
Jeg var mer sosial, inkluderende, kjekkere å være med, og de klarte se at jeg hadde mye mer jenter i livet mitt. Jeg tror mange av dem var sjalu på meg på grunn av jeg faktisk turte å gjøre dette. I dag har jeg to andre kamerater som har tatt bootcamp, og i starten var disse to sterkt i mot det. 

Kjæresten min hadde alltid en liten anelse, og det kom aldri som et sjokk for henne at jeg hadde satt meg inn i sjekking. Hun støtter meg for det og det har ikke ført med seg noe negativt i det hele tatt at jeg fortalte det.
Er du klein eller?

--WTF?--

Quote from: tore on August 13, 2012, 20:24:11 PM
Det jeg mente var at jeg ikke kan respektere en gruppe som kjemper kun for kvinner. De har jo ikke noen organisert eller fungerende opposisjon. Hadde de kjempet for likestilling og for begge kjønn hadde jeg respektert dem.

Hva skjedde med mannsgruppen Bjørg? Forsvant de bare?
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Koraboros

Quote from: Dev on August 13, 2012, 20:17:07 PM
Er det noen av dere som har hvert på BC som har fortalt det til f.eks en kjæreste dere har fått, eller andre venner? Hvordan gikk det? Jeg ser for meg at jeg ville blitt veldig irritert om jeg hadde hatt folk rundt meg som snakket negativt om dette, lurer på om jeg hadde gjort vondt verre om jeg hadde prøvd å argumentere imot.

Hvis folk du kjenner spørr hvordan du har endret deg så plutselig, bør man lyve og si at det bare plutselig gikk et lys opp for deg?

Jeg har fortalt det til noen venner med blandede reaksjoner. En var forutinntatt og negativ, men vi gjør ikke noe stort nummer av meningsforskjeller og denne var ikke noe unntak. En var spøkefull og har vitset litt med det i etterkant, jeg ser på det som positivt siden jeg ikke har noen venner som tar det opp og drar det for langt. Resten var positive, nysgjerrige eller ureaktive. Har ikke fortalt det til noen jenter, men jeg ser for meg at jeg kan gjøre det hvis det virker naturlig.

UDA

Quote from: Dev on August 13, 2012, 20:17:07 PM
Er det noen av dere som har hvert på BC som har fortalt det til f.eks en kjæreste dere har fått, eller andre venner? Hvordan gikk det? Jeg ser for meg at jeg ville blitt veldig irritert om jeg hadde hatt folk rundt meg som snakket negativt om dette, lurer på om jeg hadde gjort vondt verre om jeg hadde prøvd å argumentere imot.

Hvis folk du kjenner spørr hvordan du har endret deg så plutselig, bør man lyve og si at det bare plutselig gikk et lys opp for deg?

Har sagt det til ganske mange. Blant annet til alle de nærmeste vennene mine, mor, far, kjæreste nr 1 og 2. De synes det bare var morsomt :)

Forteller du saker og ting som om det er en helt naturlig ting, får du som oftest en: "åhh.. jammen det er jo helt normalt" respons tilbake.
No brain, no pain - no pain, no gain

lamasen

Har valgt å ikke fortelle det til noen, fordi jeg er av den oppfatningen at "å prøve" er ekstremt uattraktivt i jenters øyne.

Har inntrykket av at de liker gutter som bare er født med egenskapene sine. Du skal helst ha gode karakterer, uten å lese mye.
Helst ha bra kropp, uten å trene særlig. Helst være rik, uten å jobbe mye. Ha bra og kul stil, uten å være interessert i mote.

Dette er jo litt overdrevet, men det er en klar tendens. Å nonchalant naile ting med eleganse er fett, det motsatte av tryhard.

piken

Quote from: lamasen on August 13, 2012, 22:16:39 PM
Har valgt å ikke fortelle det til noen, fordi jeg er av den oppfatningen at "å prøve" er ekstremt uattraktivt i jenters øyne.

Har inntrykket av at de liker gutter som bare er født med egenskapene sine. Du skal helst ha gode karakterer, uten å lese mye.
Helst ha bra kropp, uten å trene særlig. Helst være rik, uten å jobbe mye. Ha bra og kul stil, uten å være interessert i mote.

Dette er jo litt overdrevet, men det er en klar tendens. Å nonchalant naile ting med eleganse er fett, det motsatte av tryhard.

Tja, det er finnes jo en mellomting. Jeg (tror jeg) hadde syntes det var kult om noen jeg kjenner hadde visst såpass selvinnsikt og vært tøff nok til å dra på Bootcamp. På generelt grunnlag beundrer jeg mer de som jobber for det de oppnår i livet enn de som er født med "flaks".

Men alt kommer jo an på hvordan man legger det fram som det nevnes over her. Hvis en person er flau for å fortelle om Bootcamp, ja, da blir det jo ikke annet enn flaut da.


--WTF?--

Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

lamasen

Quote from: Ananas on August 14, 2012, 12:09:47 PM
Tror forresten Jeagle er inne på noe når han skriver at "dehumaniseringen kommer av at "vi bruker tremelogien som "targets" for at vi trenger og gjøre det litt upersonelig når vi får avslag."

På meg virket det som hele artikkelen var tatt ut fra miljøet rundt "The Game". Mye av greia der er vel at sjekking er et spill eller en lek. Som du sier, en måte å distansere seg og ufarliggjøre hele greia. Noe som forøvrig er ganske unødvendig i og med at det er totalt ufarlig i utgangspunktet :)


Toshi

Mye vinner/taper-mentalitet ute å går.

Jeg kunne lagt ut i lange baner her, men de som burde hørt på det er nok ikke interessert i andre perspektiv enn sitt eget.

Jeg er også taper av en sort, det er noen år siden jeg ga helt opp nå. Men ingen kan si jeg ikke prøvde, det er sikkert  ;)

VB

Kunne skrevet en lang kommentar på den bloggen, men orker rett og slett ikke ta opp den kampen. Det er helt klart store deler av PUA miljøet som burde kritiseres, men vi burde ikke dra alle over en kam. Det samme gjelder egentlig alle miljøer, inkludert feminister.

Tror også at det er mye jantelov tenking og uvitenhet ute å går blant disse bloggerene som er så veldig anti-sjekking.

På den gode siden er min erfaring at hvis man faktisk forklarer forskjellene i sjekkemiljøet og hvordan den nye garden ofte har et helt annet syn enn den eldre (MM, Style, etc..) så blir de fleste feminister også positive til det.

Toshi

Kanskje disse feministene er på leit etter animus?  :P

https://www.youtube.com/watch?v=ZN47s0mPfRU

http://www.lessons4living.com/anima_and_animus.htm

https://www.youtube.com/watch?v=nVT51S0Hmnk


*At de lever i en indre konflikt og gjenspeiler denne på ytre situasjoner er såklart bare en spøk og ikke ment i fullt alvor. Selv om man kan lure litt noen ganger.. ::)*

Voltaire

Quote from: Dev on August 14, 2012, 15:16:51 PM
Her er det en gutt som er oppgitt: http://staticage.blogg.no/1344472274_jeg_er_en_taper.html
Vil trekke frem to ting som jeg har tenkt over selv:
QuoteI Bergen har vi nå fått jentetaxi, et gratis tilbud der jenter kan bli kjørt hjem fra byen. Jenter skal liksom slippe å gå i trange smau slik at perverse griser som meg ikke klarer å voldta dem. Du er klar over at du i dag har større sjanse for å kræsje i taxi på vei hjem, enn å bli voldtatt? Det kan virke som om alle blir voldtatt, men om man tenker seg om er det ytterst få uheldige skjeler som blir utsatt for det. Jeg vil på ingen måte si at voldtekt ikke er alvorlig, men det blir så hauset opp som det enste problemet vi nærmest har. Hva med gutter på vei hjem som blir slått ned og i værste fall voldtatt? Mulig du ikke tror meg, men menn voldtas mer enn du liksom leser om i VG, tro meg. "Nei, men vet du hva. Jenter har blitt utsatt for overgrep og diskriminering i alle år, så en mann fortjener å kjenne litt på det selv." Den har jeg hørt mange ganger. Jeg har vært i en debatt med Kvinnegruppa Ottars leder i Bergen, hun sa det samme, nå er det mennenes tur til å lide litt. Hvorfor? Hvorfor skal jeg lide for mine forfedres konservative kvinnesyn?
... og...
QuoteEn venninne kom forleden dragende med en sak om en mann som hadde blitt voldtatt av en kvinne, han ble så hardt skadd at han ble liggende på sykehus i ukesvis. Hun holdt på å flire seg i hjel. Om jeg hadde gjort det samme med en dame som hadde blitt voldtatt av en mann, ville jeg vel blitt slått ned.

Jeg har lagt merke til at noen jenter tror det er greit å føle et evig, eitrandes sinne - enten det er mot én mann eller flere - og at folk rundt dem lar dem få holde på (eller roser dem for det). Som et eksempel vil jeg komme med Veronica Maggios "Satan i gatan". Refrenget er: "Du kan gråta mitt på gatan/ men jag glömmer aldrig bort vad du gjort/ Du får passa dig som satan/ för jag glömmer aldrig bort vart du bor." Vanlig reaksjon: "You go, girl! Nå kan han se hvor liten han er!". Les gjennom refrenget en gang til og tenk deg at dette var et refreng av Bjørn Eidsvåg, DumDum Boys eller en hvilken som helst annen sammensetning av menn... ;D

Det jeg har nevnt og sitert over, tror jeg er med på å ødelegge for jenter. Hvis man går rundt med en urealistisk fordom om at menn alltid er ute etter å utnytte eller bruke deg, gjør det vel at du ikke tar alle de mulighetene til å bli kjent med spennende menn som du faktisk blir tilbudt? - Da ser vi bort fra dem i smug ;)