PUA verden fra et feministisk ståsted

Started by Femininist, August 12, 2012, 15:42:55 PM

Previous topic - Next topic

Femininist

Kom over denne artikkelen idag; http://maddam.no/2012/08/puaenes-verden/. Vil ikke si at dette forumet er helt typisk i forhold til mye av det som kritiseres med miljøet, men det er jo noen som har mer tendenser til å bruke begrep som "target" og tallfesting av jentene (som vi har diskutert tidligere).

Hva tenker dere når dere leser dette blogginnlegget? Er dere enig i kritikken? Tenker dere over det når du/noen bruker disse begrepene?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Lahoya

Skulle gjerne satt meg skikkelig ned å skrivd hvorfor jeg ikke likte den.

Bare det at hele blogginnlegget oser av uvitenhet og negativ fokusering, så ikke verdt det. Det finnes dårlig praksis av religion og feminisme, men også god. Trekk fram kun det negative og så klart andre kún ser dritten i det.  Lite reflektert skriv.

Begrepene har også samme funksjon. Man vil merke om en fyr tar i bruk visse begreper negativt eller positivt ladet.


Kort sagt.   Interessant emne men dårlig artikkel. Min mening   8) 

Stylish

"Det  er en ren dehumanisering av kvinner,  i tillegg til at de samtidig utvikler en enorm avstand til kvinner som personer og mennesker. De er tall og forkortelser.  Holdningen er at det er du – som alpha male – som må lede, ta initiativ og ansvar overfor damene som passivt bestemmer om du er "god nok" eller ikke. En verden vi selvfølgelig kjenner helt igjen."

:o :o :o :o

Dev

Jeg klarte ikke å lese mer enn noen linjer...

Jeagle

etter jeg har lest hele greien så sitter jeg igjen med et bilde i hode at denne damen tror at det finnes to typer gutter, pua og vanelige gutter. vanelige gutter kommer bort og sjekker opp jentene for at de er tiltrekkenes  og at gutten vil ha dem som kjæreste. å så har du pua som bare prøver og manipulere de til sengs og bruke de. det er inntrykket jeg sitter igjen med.

men etter litt ettertanke har jeg kommet frem til at vi bruker tremelogien som "targets" for at vi trenger og gjøre det litt upersonelig når vi får avslag. at tremelogien setter system på et sett meg vage linjer. som hb8 som sier noe om hvor på hans penhets skala denne jenta er, gutter liker jo ikke alle samme typer jenter.

ellers så stiller jeg meg spørrendes til at dama ikke liker at gutter lærer og være "sosiale" eller og tolke de sosiale tegnende som vi underbevist gir ut til andre. for og være feminist så vil jeg si at hun og undergraver det med likestiling litt. som at jeter har en masse  blader hvor det er "tisp" og lignendes som er greit og lese. mens om en gutt drar på et kurs for og lære mye av det samme. hvor er likestilingen i det???:p

er det egentlgi noe galt i og lære hvordan man er mer naturlig i sjekke jungelen??? jenter hva sier dere?
å være eller ikke være

--WTF?--

Ingen ting her vi ikke visste fra før. "PUA-holdningene" eksisterte lenge før The Game ble utgitt, eneste forskjellen nå er at terminologien er mer definert og utbredt. Og når det gjelder feminisme (hva nå det egentlig er), så er det en kjent sak at de fleste "radikale" på 60- og 70-tallet egentlig var drevet av opprør for opprørets skyld, ikke av ideologi.

Det vi trenger er en debatt om den oppkonstruerte konflikten "feminaziene" og "mannsrettaktivistene" fører, hvem som styrer den og hvem som tjener på det. Men da må man sette følelsene til side i debatten, og det er det mange som har store problemer med.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Stemning

Quote from: kastanje on August 12, 2012, 18:57:13 PM
Negs er liksom ikke veldig utbredt blant disse guttene (bortsett fra stemning da, såklart).

Jeg føler meg hakket på!  8)

tore

Konsensusen med feminister er at de som oftest ser ting bare fra sin egen side. (Dette gjelder ikke forumets egen 'femininist' da selvfølgelig  ;))

Det er fint at de kjemper for likestilling, men kunne de ikke ha kalt seg selv for "likestilling-ist" eller "likestillingsforkjemper" i stedet?

For eksempel så vil mange feminister ha lengre fedrepermisjon. Det i seg selv er jo bare bra det, men greia er at de gjør det ikke for fedrenes skyld. De gjør det for at fedre skal være ute av arbeidslivet lengst mulig og deretter bremse karrieren deres.

Er det rart mange velger å ikke høre på eller respektere en gruppe som er så "biased"?

dagligvare

Quote from: tore on August 13, 2012, 03:25:33 AM
Det er fint at de kjemper for likestilling, men kunne de ikke ha kalt seg selv for "likestilling-ist" eller "likestillingsforkjemper" i stedet?

Må rette litt på deg her. Feminister kjemper ikke for likestilling, de kjemper for kvinnerettigheter. Det er faktisk ikke det samme. Det er også grunnen til at de ikke kaller seg likestillingsforkjempere.

Stemning


Squirtle

Jeg skal ikke begynne å røre med alt kvinnfolk gjør eller hvor enkelt de har det på enkelte områder i livet særlig sosialt enn mange gutter.

deal with it.

Mr.Brightside

Denne artikkelen er en fin måte å peke på alt som KAN være negativt med et PUA-miljø, og alle de tinga en bør være obs på at en ikke ender opp med å gjøre. Det eneste som manglet er biten om "å sluke seg selv" og at en i lengden ikke klarer å leve livet sitt som en PUA. Altså går under med depresjon ala "The Game" style.

Når det er sagt er jo hele artikkelen utrolig unyansert. Dette er kun worst case. Altså: det finnes gutter som driver på som det som beskrives. Men dem er i stort mindretall. Det er ivertfall min erfaring. Og spesielt i forhold til GV går artikkelforfatter på en veldig stor faktafeil: Vi blir lært opp til å ha samme verdi som jenta, ikke høyere eller lavere.


Over til det politiske. Her skriver jeg litt av hvert. Stort sett tanker og synsing, samt en del sammfunnskritikk:

Så vidt jeg har forstått er feminisme ikke for likestilling, men kvinnerettigheter. Feminister står for mye forskjellig - og noen ganske mye merkverdig - så det er mange meninger under en stor kam. Arrester meg her hvis jeg tar feil anyone!

Min opplevelse av feminister - og grunnen til at jeg ikke akkurat er glad i dem - er at mannen blir objektifisert og sett på som en trussel som vil ta noe fra kvinner. Får vi noe fornuftig utav disse holdningene? Det finnes stereotypiske mannsgriser, men hallo. Vi bor i Norge, og de fleste menn er veldig happy med å ha litt pappaperm. Inkludert meg selv.

Jeg tror mannsrollen er ganske essensiell. Den er utviska. Det er ingen som kan fortelle en ung gutt hvordan han bør oppføre seg som mann. Mamma ber ham være snill gentleman, jentene på skolen vet ikke hva dem vil ha og sier ting som: "glad i barn", "har selvironi" og "har god humor". Lærerne forteller at han skal sitte stille og lese sånn som de flinke jentene. Pappa har heller ikke peil. Tradisjonelt sett har mannen hatt noe å tilby (økonomisk trygghet). Den rollen har Staten i Norge tatt over. Hva skal mannen tilby nå, og hvem skal fortelle ham om denne nye mannsrollen?

Også noe av det viktigste for menn - som Sondre skriver i siste bloggpost: Å ha draget på damer er utrolig viktig for menn/gutter. Holdninger som trykker ned dem som ønsker å bli bedre, er direkte angrep på en manns ønske om å realisere seg selv. Og det på et område som mest sannsynlig er noe av det viktigste for ham.

Mannens seksualitet blir i stor grad oversett. Hvor mange artikler på Nettavisen det siste året har vært om hva menn liker? Kanskje du finner en artikkel om analsex, og at Norske menn bør lære noe av homofile gutter? Men let's face it: analsex er ikke for alle menn. Og som jentene sier: "Dere kommer jo så lett så". Hvor ender vi opp med en total ensidig fokus på jentas nytelse? Og hva skjer med mannen om han ikke klarer å få jenta til å komme?

Det jeg vil frem til er: Hva får vi med en fiendlig fremstilling av mannen og hans seksualitet, sammen med en utviska mannsrolle? Når skal vi ta frem en mann og gi ham komplimenter for noe annet enn at han hjelper til med å skifte bleier? Har vi noe annet å tilby enn barnebidrag?

Grunnen til at jeg holder min GV-tilhøringhet sjult for alle som ikke er på forumet, er jo faren for å bli stempla som gris. Eller at jeg kun er ute etter sex, og ønsker å utnytte jenter. Ingenting av dette stemmer og jeg kan motbevise det med handling. Jeg gidder bare ikke å ta den fighten.


Helt til slutt: jeg høres sikkert superbitter ut i det jeg skriver her :D Jeg er egentlig ikke det :) Dette er bare masse kritiske spørsmål som en kan fundere litt på. Jeg har min egen fasit på ting, og er veldig fornøyd med hvordan det fungerer. Så gleder jeg meg til å se hvor vi er om 10 år.
Rise and rise again, untill lambs become lions

--WTF?--

Quote from: Mr.Brightside on August 13, 2012, 17:53:47 PM
Jeg tror mannsrollen er ganske essensiell. Den er utviska. Det er ingen som kan fortelle en ung gutt hvordan han bør oppføre seg som mann. Mamma ber ham være snill gentleman, jentene på skolen vet ikke hva dem vil ha og sier ting som: "glad i barn", "har selvironi" og "har god humor". Lærerne forteller at han skal sitte stille og lese sånn som de flinke jentene. Pappa har heller ikke peil. Tradisjonelt sett har mannen hatt noe å tilby (økonomisk trygghet). Den rollen har Staten i Norge tatt over. Hva skal mannen tilby nå, og hvem skal fortelle ham om denne nye mannsrollen?

Det er ingen ny mannsrolle, altså ingenting å fortelle om. Dette frustrerer også feministene, som ikke lengre har en klar fiende å protestere mot. Dessuten er det bare svake menn som føler behov for å hevde seg gjennom å gå inn i roller som andre har definert.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

UDA

Jeg er enig med mye av det du sier Mr.Brightside. Leste faktisk en hel bok om "den utviskede mannsrollen". Hvis noen er interesserte:

Ingeborg Moræus Hanssen - Stell pent med mannen

Står kort og godt at mannen ikke lenger er den personen han en gang var. Dette gjør mannen ulykkelig fordi han føler noe er feil samtidig som han gjør alt det samfunnet forventer at han skal gjøre. Kvinnene blir også missfornøyde fordi mannen ikke har de kvalitetene en mann skal ha.

Er egentlig litt usikker på hva fremtiden vil bringe hvis denne trenden fortsetter på samme måte.
No brain, no pain - no pain, no gain

Dev

Er det noen av dere som har hvert på BC som har fortalt det til f.eks en kjæreste dere har fått, eller andre venner? Hvordan gikk det? Jeg ser for meg at jeg ville blitt veldig irritert om jeg hadde hatt folk rundt meg som snakket negativt om dette, lurer på om jeg hadde gjort vondt verre om jeg hadde prøvd å argumentere imot.

Hvis folk du kjenner spørr hvordan du har endret deg så plutselig, bør man lyve og si at det bare plutselig gikk et lys opp for deg?