Ønsker å gå opp i vekt,HJELP!

Started by ciljan, September 27, 2012, 20:43:52 PM

Previous topic - Next topic

Dev

#15
Hm dette er helt det motsatte av det jeg har hørt... Selv er jeg høyere og veier mindre enn det Lars gjorde, og jeg har alltid spist få måltider per dag. Derimot spiser jeg ofte veldig mye når jeg først spiser, og får gjerne kommentarer på hvordan jeg får plass til det jeg spiser. Det rådet jeg har fått (og som jeg har prøvd å følge, men ikke har klart) er å spise oftere, hver 2-3 time.

Når blir jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Synes det er slitsomt å stappe i meg mat når jeg allerede er mett. Kanskje spise sunnere.

Eh

Lars: Høres ut som du har god kontroll! Kred for å klare faste! Jo mer jeg leser om det, jo mindre tror jeg det er noe for meg! :p

Og, bli med på festen: http://godevibber.no/forum/index.php?topic=2890.0 ;)

Pære

Quote from: Dev on October 18, 2012, 21:00:57 PM
Hm dette er helt det motsatte av det jeg har hørt... Selv er jeg høyere og veier mindre enn det Lars gjorde, og jeg har alltid spist få måltider per dag. Derimot spiser jeg ofte veldig mye når jeg først spiser, og får gjerne kommentarer på hvordan jeg får plass til det jeg spiser. Det rådet jeg har fått (og som jeg har prøvd å følge, men ikke har klart) er å spise oftere, hver 2-3 time.

Når blir jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Synes det er slitsomt å stappe i meg mat når jeg allerede er mett. Kanskje spise sunnere.

Å spise mat som har større kaloritetthet enn det du gjør nå, kan være en god start. For å ta et ekstremt eksempel, kan du google GOMAD (gallon of milk a day). Det er i prinsippet en måte for ekstreme hardgainers (som deg?) å få i seg nok kalorier og proteiner for å fasilitere for vekst. Dette gjøres ved å drikke 4 liter helmelk per dag i tillegg til den vanlige dietten din. Dette er selvsagt ikke opprettholdbart over lengre tid, så en periode på 30 dager er vel det de fleste anbefaler, tror jeg.

Om ikke, spis en neve nøtter i ny og ned, bruk mer olje i matlagingen og ditch lettproduktene. Så lenge maten du spiser ikke er prossesert på noen som helst måte kan man fint spise mer fett enn det myndigheten anbefaler, og derav få flere kalorier i kosten uten at det går ut over mengden mat man spiser. :)

Eller så kan du gjøre det på den ordentlige måten, der du finner kaloribehovet ditt via kalkulatorer online og faktisk begynner å telle kalorier i det du spiser, kanskje du oppdager at du faktisk ikke spiser så mye som du tror du gjør i løpet av en dag likevel! ;)

Claw

#18
Quote from: Stemning on October 18, 2012, 16:25:24 PMPT er fjollete. Youtube + en god dose "ta deg sammen" er nok for de fleste ass.
Quote from: Roark on October 18, 2012, 17:18:01 PMDet er helt avhengig av behov og hva slags kunnskap en person har rundt trening. Har aldri jobbet som PT selv, og jeg er enig at prisene er veldig stive. Likevel er det de som har behovet for å få et spark i riktig retning.

Stemning: Ikke alle som er i samme situasjon som deg og meg. Er selv selvlært med youtube, artikler online og bøker (var sånn jeg fikk interessen for å drive med PT faktisk), og det er en veldig lang vei å gå ift. det å lære via live coaching.
Blir litt som å si at Bootcamp er fjollete, holder å se på youtube. Trening er en ferdighet som må læres.

Nå er det VELDIG stor variasjon mellom nivået på PTer, men jeg jobber ca 100 timer i mnd og bruker 10-30 timer hver uke på studier, artikler, bøker, kurs osv om coaching, treningsplanlegging, programmering, biomekanikk etc.
Ikke sjans i havet at en person i fulltidsjobb som ikke er treningsrelatert klarer å tilegne seg samme mengde kunnskap og erfaring.
For å si det sånn; hadde jeg jobbet med lønn alle de timene jeg har brukt på å tilegne meg kunnskap om trening, hadde jeg LETT spart inn det det hadde kosta å få en god PT til å hjelpe meg. Så hvis man ikke har en genuin interesse for faget, kan det lønne seg å få hjelp av en god PT.

PT koster penger ja, men at det er så dyrt er jeg ikke helt enig i. Kommer jo an på hva du sammenlikner med. Bilmekaniker, fysioterapeut, frisør, (sjekkeinstruktør? ;) ), en helg på byen?
Det er mange som har oppnådd ting med PT som de aldri hadde klart på egenhånd, endringer som kanskje har lagt til 10-20 år av livet deres og økt livskvaliteten betraktelig. Det hadde jo vært flott om de klarte det på egenhånd, og i utgangspunktet er det ikke noe "magisk" som gjøres på en PT-time som man ikke kan gjøre på egenhånd. Men allikevel går flertallet av medlemmer på et senter rundt og soser uten mål og mening, og oppnår aldri nevneverdige resultater.

Dev

#19
Skulle ønske det kom daglivare-produkter merket med 30% mer fett istedet for mindre. Skal forresten bli gøy å lasse opp rundt 20+ helmelk-kartonger på kassa hver gang jeg er i butikken :)