Hvor går grensen mellom flørting og seksuell trakasering?

Started by Potet, December 04, 2012, 13:41:38 PM

Previous topic - Next topic

Potet

Bakgrunnen for tråden er denne bloggposten som også var linken til fra vg.no: http://maddam.no/2012/11/kollektiv-lammelse/

Blogginnlegget vekker mange voldsomme reaksjoner som man kan se i kommentarfeltet. Ettersom jeg har eksamen i morgen har jeg ikke tid til å skrive et langt innlegg, men jeg kan i alle fall prøve å få ballen til å rulle. Nettopp i frykt for å bli stemplet som en freak har jeg i lang tid vært på den andre enden av skalaen. Den som ikke turte å eksalere fysisk og heller ikke ta litt på jentene. Så klart, det er anderledes når man er på fylla på byen og når man er edru, men det er likevel ikke lett å vite hvor grensen går. Hvor mener dere grensen går mellom flørting og seksuell trakassering? Har du opplevd noen ekle situasjoner? Hva kan man gjøre for når man føler seg trakassert? Hvordan skal man forholde seg til det motsatte kjønn når noen reagerer negativt selv ved veldig lite fysisk kontakt, mens andre har en ekstremt høy terskel for hva de godtar med tanke på fysisk kontakt og eskalering?

Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

tore

Herregud for en skrue. Det blir for søkt å koble ubehageligheter på bussen med "vold mot kvinner".

Jeg er av den oppfatningen at jenter liker å bli klådd på, hvis man gjør det i riktig setting. Som f.eks. på dansegulvet eller når man vet at jenta digger deg.

Heldigvis er ikke jenter flest like bitre, sarte og skinhellige som denne bloggeren. Du er jente! Aksepter at menn prøver seg på deg, selv om ikke alle er like flinke til å være taktfull når de sjekker!

Femininist

#2
Setting er alfa og omega. Jeg er uenig med Tore når det gjelder disse opplevelsene på bussen. Jeg blir utrygg og synes slikt er utrolig ubehagelig og jeg er ikke istand til å forsvare meg. Andre reagerer med å si fra og kjefte, de beundrer jeg. Jeg er for usikker til å gjøre noe sånt.

Det er blant annet en gammel mann som handler på butikken jeg jobber/jobbet og han kommer alltid "tilfeldigvis" borti rompa mi når han skal ha hjelp. For meg er det seksuell trakasering fordi jeg er ute av stand til å forsvare meg. Hvilken ansatt kan kjefte på en gammel mann som bare tilfeldigvis kom borti rompa mi? Problemet er jo at det skjer hver gang han handler, så jeg stikker å "gjemmer" meg hver gang han er i nærheten. Det er feigt, men eneste måten jeg kan "forsvare" meg.

- Og jeg synes ikke man skal godta slike ting fordi man er jente. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Jeg ser ikke på meg selv som bitter av den grunn. Går ikke rundt å er sint på, eller redd for, menn av den grunn.

Det er stor forskjell på fremmede på bussen/ butikken og noen man danser med på byen. Det er rett og slett ikke hva som blir gjort som er problemet, men hvem som gjør det og når. Er det en kjemi der så er det utrolig hva man både kan si og gjøre uten at noen reagerer. Og er det ikke kjemi, eller helt fremmede så er det utrolig hvor lite som skal til for at det blir ubehagelig.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

lamasen

Quote from: Femininist on December 04, 2012, 14:30:09 PM
Det er rett og slett ikke hva som blir gjort som er problemet, men hvem som gjør det

Fasit!
Det som er interessant da, er å kunne havne i den positive gruppa  :)

tore

Quote from: Femininist on December 04, 2012, 14:30:09 PM
Setting er alfa og omega. Jeg er uenig med Tore når det gjelder disse opplevelsene på bussen. Jeg blir utrygg og synes slikt er utrolig ubehagelig og jeg er ikke istand til å forsvare meg. Andre reagerer med å si fra og kjefte, de beundrer jeg. Jeg er for usikker til å gjøre noe sånt.

Det er blant annet en gammel mann som handler på butikken jeg jobber/jobbet og han kommer alltid "tilfeldigvis" borti rompa mi når han skal ha hjelp. For meg er det seksuell trakasering fordi jeg er ute av stand til å forsvare meg. Hvilken ansatt kan kjefte på en gammel mann som bare tilfeldigvis kom borti rompa mi? Problemet er jo at det skjer hver gang han handler, så jeg stikker å "gjemmer" meg hver gang han er i nærheten. Det er feigt, men eneste måten jeg kan "forsvare" meg.

- Og jeg synes ikke man skal godta slike ting fordi man er jente. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. Jeg ser ikke på meg selv som bitter av den grunn. Går ikke rundt å er sint på, eller redd for, menn av den grunn.

Det er stor forskjell på fremmede på bussen/ butikken og noen man danser med på byen. Det er rett og slett ikke hva som blir gjort som er problemet, men hvem som gjør det og når. Er det en kjemi der så er det utrolig hva man både kan si og gjøre uten at noen reagerer. Og er det ikke kjemi, eller helt fremmede så er det utrolig hvor lite som skal til for at det blir ubehagelig.

Man må fortsatt se forskjell på seksuell trakasering og "vold mot kvinner". På ubehag og voldtekt. Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet.

Problemet er at det er en tynn grense mellom seksuell trakasering og flørting.

Eksempel: En kjekk mann legger handa på øverste del av rompa til en jente i baren og begynner å klå litt på henne kan sees på som en drømmemann som vet hva han vil ha. En annen fyr med dårlig klesstil, dårlig ånde og ikke like kjekk i samme situasjon oppleves som ekkel slik at jenta føler ubehag. Seksuell trakasering tenker hun.

Ingen av mennene vet jo på forhand om det er kjemi der. De bare prøver seg. Skal mindre kjekke menn oppføre seg annerledes enn de "kjekke" i frykt for at jentene skal oppleve det som seksuell trakasering?

Femininist

Quote from: tore on December 04, 2012, 15:14:23 PM
Skal mindre kjekke menn oppføre seg annerledes enn de "kjekke" i frykt for at jentene skal oppleve det som seksuell trakasering?

Beklager, men riktig svar er ja. Skulle ønske det ikke var slik, men sjekkeområdet er nådeløst. Som du sier, det er en tynn linje mellom flørting og seksuell trakasering. "Lær deg å svømme før du skal dykke". Er du usikker på hvor grensene går, og hva du kan tillate deg så start forsiktig og jobb deg bortover.

Ikke start med å legg hånda like over rompa på fremmede jenter, kanskje start med øverste del av ryggen for å finne ut hvordan "jenter" reagerer på kroppskontakt fra deg. Trekker folk seg unna så fungerer ikke det for deg, og reagerer jenta positivt så kan du jobbe deg ned til korsryggen eller noe. Utseende, karma, holdning og alt det der er alfa og omega for hvordan du blir oppfattet og hva du kan gjøre.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

tore

Quote from: Femininist on December 04, 2012, 15:28:44 PM
Beklager, men riktig svar er ja. Skulle ønske det ikke var slik, men sjekkeområdet er nådeløst. Som du sier, det er en tynn linje mellom flørting og seksuell trakasering. "Lær deg å svømme før du skal dykke". Er du usikker på hvor grensene går, og hva du kan tillate deg så start forsiktig og jobb deg bortover.

Ikke start med å legg hånda like over rompa på fremmede jenter, kanskje start med øverste del av ryggen for å finne ut hvordan "jenter" reagerer på kroppskontakt fra deg. Trekker folk seg unna så fungerer ikke det for deg, og reagerer jenta positivt så kan du jobbe deg ned til korsryggen eller noe. Utseende, karma, holdning og alt det der er alfa og omega for hvordan du blir oppfattet og hva du kan gjøre.

Du trenger ikke å beklage til meg. Jeg har som oftest hatt suksess med ganske direkte framgangsmåter. Jeg er kanskje heldig sånn sett.

Ei heller trenger du å fortelle meg hvordan jeg skal ta på jenta :)

Poenget mitt er at man kan ikke kalle en slik situasjon for seksuell trakasering pga. gutten kommer til kort på kjekkhetsskalaen når man ellers syns det er dritkult når kjekke gutter gjør det. Selv om det er litt ubehagelig, for såpass må man tåle. Seksuell trakasering er et sterkt begrep.

Uønsket seksuell oppmerksomhet over lengre tid er derimot noe annet.

dtn

Quote from: Kaizer on December 04, 2012, 17:01:09 PMPleier aldri å ta hånden mellom lårene. Er det noen som har suksess med dette utenom rett før selve sexen?

Har hatt suksess med det, ja, men da er det jo langt ut i eskaleringsprosessen. Er en relativt diskret måte å bygge mye spenning på.

VB

Enig med Kaizer og tore her, det er ikke seksuell trakassering hvis man hadde godtatt at en annen mer attraktiv person hadde gjort det samme. Nå snakker vi selvfølgelig om første forsøk på å vise seksuell interesse, altså å ha sex med en drita jente som senere sier at det var voldtekt er voldtekt uansett hva hun hadde sagt om du var mer attraktiv. Men en enkel fysisk berøring eller en kommentar kan ikke kalles seksuell trakassering hvis man hadde godtatt det fra en mer attraktiv person. Men hvis personen fortsetter og ikke tar til betraktning reaksjonen da vipper det fort over i seksuell trakassering.

Men her er det også en beklagelig sannhet som burde nevnes, det er ofte mulig å snu en negativ reaksjon (fra en jente) til en positiv en hvis man er litt pågående og ikke gir opp med en gang. Dette er selvfølgelig uheldig siden det vil ofte lønne seg for gutten å presse litt videre for å se om det er mulig å snu reaksjonen til jenta. Typisk eksempel er "Hei er du singel?" rutinen, hvor man går rett for kysset hvis jenta sier ja. Ofte vil jenta vri seg vekk på første forsøk, men hvis man er litt pågående så fungerer det overraskende ofte. Man må selvfølgelig ta reaksjonen i betraktning, hvis den er utrolig negativ så er det like greit å trekke seg.

Med det sagt, vil jeg også nevne at jeg mener det å legge hånda rett på intime deler av en annen person uten å engang ha hatt øyekontakt først er risikosport uansett. Jeg sier ikke at det ikke fungerer, men hvis personen ikke liker det så mener jeg de har en legitim grunn til å være sure (selv om jeg ikke ville kalt det seksuell trakassering). Før du tar noen på rumpa eller andre steder burde man i det minste ha sett de i øynene for å få en følelse av hvordan kjemien er.

--WTF?--

Maddam er en feministblogg, og er etter feministisk "tradisjon"(?) liksom programforpliktet til å blande kjønn inn i debatter som handler om helt andre ting: i dette tilfellet folkeskikk (som flere av kommentatorene også har påpekt).

HER er en podcast som går litt inn på det.

Quote from: Femininist on December 04, 2012, 14:30:09 PM
Setting er alfa og omega. [...] Jeg blir utrygg og synes slikt er utrolig ubehagelig og jeg er ikke istand til å forsvare meg. Andre reagerer med å si fra og kjefte, de beundrer jeg. Jeg er for usikker til å gjøre noe sånt.

Din usikkerhet, ditt problem. Women are adults.

Quote from: Femininist on December 04, 2012, 14:30:09 PM
Det er blant annet en gammel mann som handler på butikken jeg jobber/jobbet og han kommer alltid "tilfeldigvis" borti rompa mi når han skal ha hjelp. For meg er det seksuell trakasering fordi jeg er ute av stand til å forsvare meg. Hvilken ansatt kan kjefte på en gammel mann som bare tilfeldigvis kom borti rompa mi? Problemet er jo at det skjer hver gang han handler, så jeg stikker å "gjemmer" meg hver gang han er i nærheten. Det er feigt, men eneste måten jeg kan "forsvare" meg.

Denne er enkel: dere har vel videoovervåkning i butikken? Still deg opp foran ett av kameraene og la han gjøre "rutinen" sin så mange ganger at det ikke er noen tvil om at han gjør det med vilje. (Jobb gjerne litt med kameravinkel og posisjonering) Så sender du videoopptaket til familien hans, og jeg kan love deg at problemet forsvinner...

Tilbake til tema: det er ingen klar grense, det er uregulert område. Men man lærer seg å håndtere situasjonene etterhvert, inntil da må man bare akseptere at det er slik.
Date only grown-ups. If you're not a grown-up, fix that first.

Solskinn

Off topic: om noen tar  meg på rumpa for å sjekke meg opp blir jeg blitt sint, uansett hvem det er. Spiller ingen rolle om han var drømmemannen, han sluttet å være drømmemann akkurat i det øyeblikket. Rumpa mi kan fremmede holde seg unna. Jeg har opplevd det mange ganger før. Enten så kjefter jeg på han, eller dytter til han så han forstår at det ikke er greit.

piken

Uansett hvor kjekk en mann er så er det ALDRI greit for meg at en fremmed mann legger hånda på rompa mi før jeg har hilst på fyren. Helt sikkert noen damer som tenner på det, og situasjonen ender sikkert også bedre hvis fyren er kjekk. Tror nok det er bedre å holde seg til tipsene til feminist her, som jeg tror funker best for de fleste normale gutter og jenter.

Seksuell trakassering og voldtekt er selvfølgelig ikke det samme, men det gjør ikke den ene tingen mer eller mindre greit for dèt.


Femininist

Quote from: tore on December 04, 2012, 15:57:29 PM
Ei heller trenger du å fortelle meg hvordan jeg skal ta på jenta :)

Poenget mitt er at man kan ikke kalle en slik situasjon for seksuell trakasering pga. gutten kommer til kort på kjekkhetsskalaen når man ellers syns det er dritkult når kjekke gutter gjør det. Selv om det er litt ubehagelig, for såpass må man tåle. Seksuell trakasering er et sterkt begrep.

Jeg leste innlegget og quotet litt for raskt. Glemte seksuell trakaseringsdelen :P Og "svarte" på hvordan TS kan gå frem uten å være creapy og gå over andres grenser ;) At noen legger hånda på nederste del av ryggen min kan være ubehagelig, men det er ikke trakasering. Burde helt klart spesifisert det bedre og ikke quotet.

Hånd over rompa og hånd rompa er også to ulike ting, det ene er greit (men kan være creapy), det andre er ikke greit ;) Går ut fra du mente "like over rompa" når det ble sagt "øverste del av rompa" og ikke "øverst på rompeballen".

Quote from: --WTF?-- on December 04, 2012, 19:58:38 PM
Din usikkerhet, ditt problem. Women are adults.

Min usikkerhet er mitt problem. Kvinners usikkerhet er et samfunnsproblem. Så må en da kartlegge hvor stort omfanget er, og hvor mange som lider av det. Når jeg ikke tørr å gå hjem fra byen alene, så er det mitt problem at jeg må ta nattbussen. Tørr "ingen" jenter å gå hjem alene, så er det et symptom på et større problem og noe bør gjøres.

QuoteDenne er enkel: dere har vel videoovervåkning i butikken? Still deg opp foran ett av kameraene og la han gjøre "rutinen" sin så mange ganger at det ikke er noen tvil om at han gjør det med vilje. (Jobb gjerne litt med kameravinkel og posisjonering) Så sender du videoopptaket til familien hans, og jeg kan love deg at problemet forsvinner...

Jobber heldigvis svært sjelden på den butikken og sjelden han er innom og å gjemme seg fungerer. Selv om det ikke løser problemet for evt. andre.

QuoteTilbake til tema: det er ingen klar grense, det er uregulert område. Men man lærer seg å håndtere situasjonene etterhvert, inntil da må man bare akseptere at det er slik.

Skal vi bare akseptere at seksuell trakasering skjer? Tenker du likt rundt drap, tyveri og vold også, eller er det bare psykisk og fysisk trakasering fra menn til kvinner det gjelder?
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

piken

Quote from: --WTF?-- on December 04, 2012, 19:58:38 PM

Din usikkerhet, ditt problem. Women are adults.


Denne kommentaren reagerer jeg på og synes rett og slett det blir for dumt. Det er godt mulig at den ikke var ment slik som jeg oppfatter den og at du igjen mener at dette er mitt problem. Men ærlig talt. Hvis det er situasjonen til Feminist du sikter til her eller det at vi kvinner blir usikre hvis en fremmed tar oss på rumpa så synes jeg det er skumle holdninger du har. Hvis man skal følge den regelen så er det vel plutselig greit å mobbe også, og mobbeofrenes egen usikkerhet som er hovedproblemet .. Beklager hvis jeg går litt off topic her, men slike kommentarer som den over synes jeg IKKE er ålreit å lese.

Potet

Herlig å se at det er mange forskjellige meninger her! Det er så mange interessante vinklinger man kan ha på temaet, så gå gjerne litt off-topic om dere har noe interessant å komme med! Bare ikke ryk helt i tottene på hverandre. Solskinn: Når er det godtatt at en mann tar deg på rompa? Regner med det gjelder for de færreste at de ikke liker at en random klår deg på rompa og dere ikke engang har snakket sammen. Hva når man har snakket litt sammen og det er litt kjemi i lufta? Noen av damene på forumet som har eksempler på litt drøy flørting/rask eskalering de har likt?
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!