Når man er i motbakke

Started by worstcome2worst, March 13, 2013, 14:19:35 PM

Previous topic - Next topic

worstcome2worst

Hei,

Skriver til dere her fordi jeg trenger å lufte tankene mine, vet det finnes mange fornuftige folk her og jeg håper dere kan gi meg litt perspektiv.

For tiden holder jeg på å skrive oppgave på universitetet, jeg styrer dagene selv og med veiledning så leverer jeg forhåpentligvis noe brukbart til våren. Oppgaven jeg skriver om er interessant nok, men jeg kjenner(satt på spissen) at jeg dør litt inni meg hver dag jeg kommer på skolen og setter meg ned for å jobbe med den. Dette fører til at jeg tappes for energi, er lite produktiv på skolen og blir sløv når jeg er ferdig på skolen. Orker ikke å ordne meg ordentlig mat, har ingen lyst til å trene og når kvelden kommer blir jeg videre tappet av energi fordi jeg vet at neste dag mest sannsynlig blir mye av det samme.

Mye av dette tror jeg kommer av mangel på mestringsfølelse for faget jeg jobber med(til tross for at jeg har studert det en stund nå), mangel på suksess på byen og mangel på suksess med jobbsøking(som igjen fører til usikkerhet rundt hvor jeg havner når jeg er ferdig her). Jeg mistrives rett å slett med tilværelsen slik jeg har det nå og føler det går utover det sosiale, der i blant sjekking på byen, når jeg henger med venner, jeg er til og med redd det kan påvirke meg negativt på jobbintervju. Kort sagt føler jeg det hele er en ond sirkel.

Jeg forsøker å være optimistisk og se lyst på ting, men føler likevel at det skinner gjennom at jeg ikke er fornøyd.

Noen som har vært i liknende situasjon? Tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre ting? Holdningen min til nå har vært å bare kjøre på å komme meg gjennom denne fasen, at ting blir bedre i fremtiden, men føler ikke det hjelper meg nevneverdig akkurat nå.

Fred og kjærlighet
wc2w

Toshi

Kanskje det kan hjelpe å skrive ned noen små, men litt detaljerte planer for hva du skal gjøre i oppgaven neste dag? Så kan du velge å være fornøyd om du får gjort det, og kanskje begynne å sette pris på det om du får gjort litt ekstra på tiden du setter av?

Så må jeg si at jeg ikke tror suksess er noe du får, men noe du er. Eller kanskje enda mer et biprodukt av å gjøre de tingene du har lyst til og tror på.

I oppgaven min i fjor så reiste jeg rimelig langt for å gjøre noen spesielle lydopptak. Jeg hadde med meg et lass med utstyr, og sjansene for at ting gikk gæernt var relativt store, og jeg kom til å ha lite tid på å sette opp utstyret og utføre opptakene. Alt måtte klaffe på første forsøk. Jeg husker jeg lå på et hospits dagen før målingene og følte meg skikkelig dårlig, følte at nesten alt jeg hadde jobba for kunne ødelegges dagen etter. Jeg hadde det ikke bra, men jeg prøvde å tenke på hvor kult det kom til å bli og hvor spennende det jeg skulle gjøre egentlig var. Dagen kom, utstyret fungerte, jeg fikk hjelp til å sette alt opp og fikk tiden jeg trengte. Alt gikk bra og jeg fikk meg rett og slett noen utrolig kule opplevelser.

Vet ikke helt hva moralen min er, men det kommer alltid til å føles crappy når man skal gjøre noe som er viktig for deg. Det gjelder å komme seg ut av mangel-tankesett og fokusere på mangfold. Når du er kommet dit og sitter i det, så er det jo bare å nyte det du gjør. Det er tross alt du selv har valgt å gjøre det :)

worstcome2worst

Takk for innspill Toshi. Bør absolutt bli bedre på å lage meg en plan for hva jeg gjør å være fornøyd hvis jeg får gjort det. Du har også helt rett i at jeg selv har valgt dette, skal innrømme at det kjennes dust at jeg klager på det.

Hva mener du med å komme seg ut av mangel-tankesett og fokusere på mangfold i denne sammenhengen? Å heller fokusere på det positive enn å dvele med det negative?

Meauw

Tren! Å pumpe jern er en god måte å få opp motivasjon, bedre humør og mer energi.
Viktigst av alt er å ikke dvele i denne "legge en plan"-fasen altfor lenge. Bare gjør NOE i en positiv retning, så er du igang. Når snøballen først ruller, så blir den automatisk større og større. Nytter ikke å ha den mest perfekte, runde, kompakte snøballen, om du aldri begynner.

Lykke til - lets go.

Toshi

Quote from: worstcome2worst on March 13, 2013, 16:07:54 PM
Takk for innspill Toshi. Bør absolutt bli bedre på å lage meg en plan for hva jeg gjør å være fornøyd hvis jeg får gjort det. Du har også helt rett i at jeg selv har valgt dette, skal innrømme at det kjennes dust at jeg klager på det.

Hva mener du med å komme seg ut av mangel-tankesett og fokusere på mangfold i denne sammenhengen? Å heller fokusere på det positive enn å dvele med det negative?
Vi har nok alle vært der og klaget mye over noe vi har valgt selv :) Jeg syns heller ikke du klager så mye, egentlig. Det jeg mente å fokusere på at det er du som har valgt det er at det er en fin måte å søke frem HVORFOR du valge det, du hadde sikkert noen ideer og fantasier i hodet om hvor kult det ville bli å skrive oppgaven?

Med mangfold mener jeg at det finnes sikkert like mange måter å livnære seg på som det finnes folk, så om det går dårlig på et jobbintervju e.l. så har det lite å si. Det viktige er å tørre å vise seg selv sånn at man blir kjent med folk, og det er på denne måten folk blir kjent med deg også.

Du jobber med oppgaven din, studiestedet ditt får penger av at du fullfører graden din: Du består denne oppgaven. Spørsmålet er om du liker oppgaven nok til å gidde å legge inn det ekstra arbeidet som trengs for en B. Jeg har forresten ikke hørt om noen som har strøket hovedoppgaven.

Det vil alltid være nye oppgaver, nye intervjuer, nye damer, nye kvelder osv. Det viktigste er å gjøre det beste ut av det du sitter med her og nå. Det primære er det du gjør i hverdagen, illusjonen om hvor du skal være en gang i fremtiden bør være sekundært.

Greeneyed

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, er ikke noen god følelse. Selv kan jeg våkne tidlig, være våken nok, men tenke at "hva er egentlig vitsen med å stå opp?". Jeg har tenkt en del, og ikke helt funnet et svar enda, så, i motsetning til deg, som faktisk kjører på og skriver på oppgaven din (klapp på skuldra!), har jeg ofte bare blitt i senga. Kan hvertfall si deg at ikke dét har gitt meg noe.

Kanskje du kan prøve å finne på mer gøy på kveldene? Vet det er tiltak, kom selv nettopp hjem fra en spillekveld med venner nå. Første timen av kvelden satt jeg med tårer i øynene og håpet ingen så det - jeg var så sliten, er så lei, osv. Men så, etter hvert, ble jeg smittet av de andres gode humør, og nå er jeg hjemme etter en fin kveld, som ga meg litt påfyll.

Prøv å tenke etter hva som er grunnen til at du tar den utdanningen du tar, og hva som er målet. Hva er det som trekker motivasjonen ned? Finn ut hvilke hindre du har å komme over for å nå målet, og hvordan du skal "komme over" hindrene. Fokuser på de problemene du faktisk har muligheter til å løse. Sett deg (konkrete) delmål. Og kjenn på mestringsfølelsen for hver minste bra ting du gjør! Når du har skrevet et avsnitt du er fornøyd med - kjenn mestringen! Når du er på lesesalen til planlagt tid, når du har kommet deg på trening, når du har gjort noe som var skikkelig tiltak - tenk over at du er, og har vært flink!:)  Kommer det negative tanker - skriv dem ned, og kom med positive tilsvar/se at det negative kanskje ikke er så logisk. Jeg har hørt sånt som dette på et motivasjonsforedrag. Ser at det er uoversiktelig skrevet, beklager det. Håper du får bruk for noe her - tror jeg må prøve å bruke mer av dette selv, hvertfall :)

worstcome2worst

@Meauw: Du har rett i det og jeg må absolutt bli bedre til å komme meg på trening!

@Toshi: Ah, ok skjønner. Ja, var helt klart noen tanker i hodet mitt når jeg valgte oppgaven. Du treffer innertier når du sier at det "primære bør være det man gjør i hverdagen, det sekundære bør være illusjonen om hvor man er i fremtiden". Jeg har nok i det siste fokusert for mye på illusjonen istedenfor å gjøre det beste ut av min nåværende situasjon. Det er nok helt klart fordeler med å fokusere på her og nå kontra å dvele over hvor man skal være i fremtiden:).

@Greeneyed: Ouf, ja vet hvordan det der er. Hvor sitter du å jobber? For meg hjelper det på at jeg jobber på skolen med andre i samme situasjon, blir mer sosialt og samtidig som man blir litt "smittet" av at de gjør noe;).

Har ofte belaget meg på helgen for å gjøre sånne ting, og det er absolutt en fin måte å koble av på. Ikke dumt å legge inn noe sånt en gang i uken også.

Ser jo at du har noen fine verktøy her for å få opp motivasjonen og mestringsfølelsen. Vi får bare begynne å bruke de da!


Det hjalp å få luftet dette, i dag blir det gjort ting folkens:)

Greeneyed

Tror nok det er kjempelurt av deg å sitte på skolen! Selv får jeg definitivt mer ut av de dagene jeg går på skolen, det hjelper å kunne ta en kaffepause med motiverte venner, eller andre som sitter med samme motivasjonsproblemer. Da er man hvertfall flere om det :) Må innrømme at jeg i det siste oftere og oftere har blitt hjemme - da slipper jeg å se normal ut, kan gå rundt med pysj, ringer under øynene og håret til alle kanter - virkelig en fantastisk følelse ... ;) Nei, skjerpings og lesesal hver dag framover nå, altså!

Et nytt tips fra meg: Er det karrieredager, bedriftpresentasjoner ol. der du studerer, ta deg tid til å gå på noe av det! Var selv på karrieredag i dag, det tok litt tid, men var virkelig motiverende!

Kan du ikke oppdatere litt i denne tråden, si ifra hvis du merker noen endring på motivasjonen osv.? Synes det er interessant å vite hvordan det går (og kan jo "jukse" litt, og bruke noe av det som eventuelt funker for deg selv også) :)

worstcome2worst

Quote from: Greeneyed on March 14, 2013, 23:39:54 PM
Tror nok det er kjempelurt av deg å sitte på skolen! Selv får jeg definitivt mer ut av de dagene jeg går på skolen, det hjelper å kunne ta en kaffepause med motiverte venner, eller andre som sitter med samme motivasjonsproblemer. Da er man hvertfall flere om det :) Må innrømme at jeg i det siste oftere og oftere har blitt hjemme - da slipper jeg å se normal ut, kan gå rundt med pysj, ringer under øynene og håret til alle kanter - virkelig en fantastisk følelse ... ;) Nei, skjerpings og lesesal hver dag framover nå, altså!

Et nytt tips fra meg: Er det karrieredager, bedriftpresentasjoner ol. der du studerer, ta deg tid til å gå på noe av det! Var selv på karrieredag i dag, det tok litt tid, men var virkelig motiverende!

Kan du ikke oppdatere litt i denne tråden, si ifra hvis du merker noen endring på motivasjonen osv.? Synes det er interessant å vite hvordan det går (og kan jo "jukse" litt, og bruke noe av det som eventuelt funker for deg selv også) :)

Joda, skjønner at det frister å sitte hjemme. Tror likevel det er viktig å skille mellom fritid og jobb(oppgaveskriving). Greit å vite at når man er hjemme så skal man slappe av å ikke tenke på oppgaven, istedenfor å ha oppgaven hengende over seg. Ja kjør på med lesesal, det er god sort!

Har denne uken blitt flinkere til å lage meg en plan over hva jeg skal gjøre neste dag. Det hjelper å ha det framfor seg på pulten hva man skal gjøre, og enda bedre å krysse ut punkter på listen etter de er gjort:). Har også fokusert litt mer på å være fornøyd når jeg for gjort ting og kommer meg fremover, istedenfor å være pessimist. Begge deler har hjulpet.