Klarer ikke klemme

Started by Zervs, June 24, 2013, 10:03:12 AM

Previous topic - Next topic

Zervs

Helt siden jeg var liten gutt har jeg aldri likt å få klemmer fra familiemedlemmer, verken foreldre, besteforeldre eller søsken. Slik er det fortsatt. Eneste anleding er når jeg takker for julegaver og lignende, da har jeg pleid å gi besteforeldrene mine en klem fordi de er såpass gamle, men ikke foreldrene mine. Takler det ikke, så det blir med håndhilsning.
Heller ikke da jeg reiste i militæret ga jeg foreldrene mine en klem, det føles helt unaturlig og veldig ukomfortabelt.

Kan ikke huske de har gitt meg en klem siden 4-5 års alderen, til tross for at jeg har hatt en stabil og fin oppvekst med snille og tilstedeværende foreldre.
Utenom familien kan jeg godt klemme både barn og eldre.

Hvorfor føler jeg det slik? Det er veldig merkelig.

Zervs

Tror jeg ser svaret selv her. Nei, jeg synes ikke det, ergo ikke noe problem.

Lisa

Jeg har samme problem. Årsaken til "problemet" er vel det at foreldrene mine ikke har sosialisert meg til å vise følelser ved kroppskontakt og å klemme. Nå som jeg er voksen har jeg i større grad blitt vant til å vise følelser igjennom kroppskontakt.

Jeg klemmer venninnene når jeg ser de og drar fra dem, jeg klemmer venninnene til mamma når jeg kommer på besøk til dem og kysser fremmede på kinnet i land hvor kulturen tilsier at det er vanlig. Likevel så føles det kleint å gi de i nærmeste familie klem. Spesielt til pappa og storebroren min. Det er litt bedre med mamma og lillesøster, men fremdeles rart.

Jeg løser situasjonen ved å gi de klem når det er lenge siden jeg har sett dem/lenge til jeg ser de igjen også er det litt overdrevet slik at de ikke rekker å tenke "skal jeg klemme nå eller skal jeg ikke klemme". Ved å styre situasjonen og ta kontroll og "bestemme" at det skal klemmes så blir alt litt mer naturlig ;)