Value

Started by Love, May 22, 2014, 19:12:34 PM

Previous topic - Next topic

Love

Vil bare sjekke om jeg har forstått rett. Er det sånn at hvis man opplever noen som høy value, dvs at man tillegger dem høyere verdi enn seg selv f.eks, så er det lurt å holde igjen (ikke bli for ivrig) og dermed øke egen (opplevd) value? Mens hvis man møter noen som virkere å (i egne eller dine øyne) ha lavere value så er det lurt å være mer tilgjengelig?
Og hvordan virker dette i så fall i forhold til nettdating, er det det samme? F.eks i forhold til å vente med å svare, ikke skrive for mye osv.

Stanley

#1
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Roark

#2
.....

Stanley

#3
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

hyside

Jeg skjønner hva du mener, men det har vel egentlig med selvtillit å gjøre. Verdi klinger litt voldsomt. Har man større selvtillit og er sikker på seg selv i forhold til den andre parten, så bør man kan gi litt rom for at den andre ikke skal føle seg typ innvandert og få lav selvfølelse pga. din høye selvtillit. Eller?

Love

Tenkte rent taktisk....

Roark

#6
.....

Roark

#7
.....

Love

Jo, men det er det jeg mener. Da må jo jenta gjøre seg mer tilgjengelig hvis hun er interessert...?

QueenB

Jeg synes også det blir feil å tenke at noen har større verdi enn andre. Selv om jeg forstår tanken om sosial verdi.

taktisk sett tror jeg det alltid vil være "lov" å være en hyggelig og blid person, uansett hvilken "verdi"den andre har. Mange tror de blir mer sexy av å spille sure og overlegne, og det er ganske lame. Men skal du være hard to get, så tror jeg det er mer effektivt å f.eks ikke å ALLTID være tilgjengelig, eller å ha sex med den kuleste gutten første kvelden.

så ikke en sur drittkjerring og heller ikke dørmatte. En ålreit person som virker å ha et eget liv og som tør å si nei til visse ting, kan alle like.
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Potet

Vis (demonstrer) at du har verdi -  IKKE skryt av det eller prøv å kompensere. Hvis du handler og oppfører deg som en som har mye verdi, vil folk fort anta at du har det. Å være ureaktiv indikerer verdi, arroganse viser usikkerhet (selv om noen feilaktig kan tolke arroganse som selvtillit/verdi). Problemet til folk når de møter neon som de vet (føler) har høyere verdi enn dem selv er at de oppfører seg veldig beta (liker ikke uttrykket, men beskriver ganske godt hva jeg prøver å mene) overfor den superkule personer med masse verdi (se for deg en hoppende hund/fanboy eller en skikkelig submissive person). Oppfører du deg normalt overfor denne kule personen demonstrer du at du selv at du har verdi. Overkompenserer du viser du at du tilegner den andre personen høyere verdi enn deg selv. Ja, det går fint ann å bli nervøs når du møter noen med høy verdi, og de fleste har forståelse for det, men ikke lat som du er en du ikke er. Det skinner gjennom med en gang.

På den andre siden skal du heller ikke være arrogant overfor de som virker litt stusselige. Selv om du kanskje ikke ønsker å bli assosiert med denne personen betyr ikke det at du skal være avvisende overfor denne personen. Hvis den personen føler du har mye høyere verdi enn han/hun og du viser  tilgjengelighet, vil du få enda større verdi i hans/hennes øyne. Eller rettere sagt, de synes du er skikkelig kul.

Istedenfor å tenke for mye på taktikk og manipulering rundt hvordan du skal oppføre deg overfor forskjellige personer er det mye bedre å tenke at du skal behandle alle som om de var en god venn - altså at alle har lik verdi som Roark sier. Ja, alle har ikke lik verdi i praksis, men du kan behandle dem som om de har de. Man merker stor forskjell på de som snakker med deg fordi de vil leache på noen form for verdi du har, og de som er genuint interessert i deg og som ikke har noen baktanker. Be the last guy, han som alle liker OG som har draget :).

Alt kan vel egentlig oppsummeres med: Hold deg generelt ureaktiv, vis selvtillit og samtidig vis tilgjengelighet. Les 0330-bloggen om du vil lese mer om tilgjengelighet.
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Love

Takk Potet, du oppsummerer det greit. Bare at jeg alltid må være litt beta, fordi folk tolker meg alfa (jente), og de tør ikke ta kontakt:) ikke min intensjon å skremme folk...

Potet

Takk for det :). Ja, er litt anderledes for jenter i en sjekkesituasjon som i starten gjerne må vise at det faktisk er tilgjengelig, og ikke så skumle som de kanskje virker før man begynner å snakke med dem :).
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you really want to get though, grow a vagina. Those things can take a pounding!

Anders GV

#13
Verdi er subjektivt.
Quote from: Kaizer on May 24, 2014, 22:27:22 PM
Quote from: Egil GV on May 24, 2014, 20:27:53 PM
Din egen innbilte verdi du selv føler og tror du har ovenfor andre mennesker.

Når det gjelder tiltrekning så er det mange punkter som kan øke den sosiale verdien du har i et hierarki. Kroppspråk, ureaktivtet, proaktivitet og mange andre faktorer. Gjør du det rett på mange av punktene så gir du indikatorer til andre om at du har en høy og trygg posisjon i det sosiale
Hierarkiet.

Jeg henger fortsatt ikke med. Din egen innbilte verdi er altså noe subjektivt, noe som vanskelig kan måles. Det siste avsnittet ditt handler om kroppsspråk, ureaktivitet mm, noe som er objektivt. Dette kan måles enklere, fordi man kan se om en person presser brystet ut eller ikke.

Det blir jo en selvmotsigelse når man sier at verdi er både subjektivt og objektivt. Jeg utlyser en felles definisjon, ikke to forskjellige ting.
Ikke helt enig. Ser på begge deler er subjektivt.
Det en setter som verdifullt, kan være en dealbreaker for andre.
Med andre ord det er umulig å ha høy verdi hos alle.

Love

Vel, har man ektefølt høy verdi i seg selv (trygg), så ut stråles det, som et usynlig skjold. Og det gjør at andre senser dette og "følger deg". Nesten umulig å fake:) Men game teorien inneholder noen triks som utilgjengelighet, dissing osv, som kan funke i gitte situasjoner dersom brukt riktig. Likevel, man kan alltid bli "out-alfaet", og da hjelper det å være ydmyk i bunnen. Dvs ikke la egen agenda (ego) komme i veien.
Den dagen man kan se at andre lykkes uten å føle seg truet er man langt på vei:)