Boliglån og sparing

Started by Zervs, October 08, 2014, 20:44:39 PM

Previous topic - Next topic

Zervs

Bor på hybel og synes det er vanskelig å spare til bolig selv om jeg har jobb utenom skolen. Følger spareråd fra forbukerøkonom Silje Sandmæl på Facebook (mye nyttig) men likevel synes jeg at jeg sitter igjen med fint lite i slutten av hver måned. I følge Sparebank1 bodde 12% av alle studenter hjemme i 2011, nå har tallet steget til 19%.. Krav om høyere egenkapital og boligpriser gjør at unge flytter hjem. En vennine av meg flyttet nylig hjem til foreldrene selv om hun må pendle 4 mil til skolen hver dag, alt for å spare penger.                                                                                   
Hvordan løser dere dette og hvor mange av dere bor hjemme imens dere studerer eller jobber?

Koraboros

Jeg er ferdig med å studere men i begynnelsen bodde jeg hjemme hos foreldrene mine og klarte meg fint på studielånet. Senere fikk jeg meg en deltidsjobb som gjorde at jeg ikke kunne være fulltidsstudent. Da gikk det i greit å flytte til studenthybel. Fikk jo ikke spart opp noen penger å snakke om, bare nok til å dra på ferie uten å måtte ha med foreldrene. Å studere er en dårlig deal økonomisk hvis man ikke har foreldre som stiller opp med egenkapital/sikkerhet. Da jeg endelig fikk meg en ordentlig inntekt var jeg så lei av å være fattig at jeg ikke orket å prioritere boligsparing.

Zervs

Quote from: Koraboros on October 08, 2014, 21:03:47 PM
Jeg er ferdig med å studere men i begynnelsen bodde jeg hjemme hos foreldrene mine og klarte meg fint på studielånet. Senere fikk jeg meg en deltidsjobb som gjorde at jeg ikke kunne være fulltidsstudent. Da gikk det i greit å flytte til studenthybel. Fikk jo ikke spart opp noen penger å snakke om, bare nok til å dra på ferie uten å måtte ha med foreldrene. Å studere er en dårlig deal økonomisk hvis man ikke har foreldre som stiller opp med egenkapital/sikkerhet. Da jeg endelig fikk meg en ordentlig inntekt var jeg så lei av å være fattig at jeg ikke orket å prioritere boligsparing.
Foreldrene mine har sagt seg villig til å stille opp med sikkerhet/kausjon for boliglån til meg, men jeg tror det blir vanskelig å betale alle utgifter i egen leilighet med kun deltidsjobb. Er heller ikke sikker på hvor jeg ender opp når jeg er ferdig på skolen. Skulle ønske jeg hadde jobbet noen flere år i Forsvaret for å ha mer penger til denne tiden.