Johan på oppdrag: stå opp tidlig!

Started by Johan, December 11, 2014, 23:10:54 PM

Previous topic - Next topic

Johan

På dag 21 klarte jeg ikke stå opp i tide, derfor er oppdraget ikke bestått. Jeg klarte 20 dager i strekk å stå opp innen kl 07:00. På den siste dagen sov jeg til kl 08:40.

Mulige grunner til feil (læring å ta med seg videre):

  • La meg for sent (kl 02:40)
  • Lite motiverende premie/straff
  • For svak kobling mellom ønsket atferd og premie/straff

Jeg legger foreløpig oppdraget på is, og kommer tilbake med en rapport om ettereffektene av øvelsen.  8)
INFJ

Lahoya

Men du veit du klarer det fra nå av. Altså legge deg tidsnok for så stå opp før 07:00? 
Du VEIT, at du greier det hvis du vil?   I så fall ville jeg satt bestått. 

Hvis du ønsker å ha det som vane bør du heller sette et større mål som inkluderer det å måtte stå opp tidlig.

Omtrent som de som "vil slanke seg" setter seg mål i å gå ned X-antall kilo.  Istedenfor bør dem sette målet til det å for eks kunne jogge i rolig tempo i 1 time 4 ganger i uka.  Da kommer det andre av seg selv.  Get it :D?

Johan

Quote from: Lahoya on December 14, 2014, 19:49:11 PM
Omtrent som de som "vil slanke seg" setter seg mål i å gå ned X-antall kilo.  Istedenfor bør dem sette målet til det å for eks kunne jogge i rolig tempo i 1 time 4 ganger i uka.  Da kommer det andre av seg selv.  Get it :D?

Så jeg kunne heller tatt som mål å legge meg tidlig, så vil jeg også begynne å stå opp tidlig?
INFJ

Lahoya

Quote from: Johan on December 15, 2014, 02:54:24 AM
Quote from: Lahoya on December 14, 2014, 19:49:11 PM
Omtrent som de som "vil slanke seg" setter seg mål i å gå ned X-antall kilo.  Istedenfor bør dem sette målet til det å for eks kunne jogge i rolig tempo i 1 time 4 ganger i uka.  Da kommer det andre av seg selv.  Get it :D?

Så jeg kunne heller tatt som mål å legge meg tidlig, så vil jeg også begynne å stå opp tidlig?


Mhm.   Personlig hadde jeg ikke greid det mål du satte opp nå.  Det gir meg ikke noe mening. Et flott mål, men gir meg ingen sterk følelse. Ok, jeg kan stå opp tidlig....hva så? 

Et mål bør ledes av en visjon. Alle de store gutta har visjoner .  Mål kan feiles, kan misslykkes, men en solid visjon vil aldri feile.

For eks er min visjon til neste år:

Til sommer skal jeg ha lange flotte joggeturer, løpe i hurtig tempo med raske steg, kjenne vinden i håret enda det er vindstille, lukte naturen rundt meg, å kjenne hjertet pulsere fort, men kjenne én masse overskudd av energi.
Jeg skal løpe i bar overkropp å se musklene bule fram i svette og hardt arbeidende tak. Jeg skal kjenne meg stolt av overkroppen min. Øya mine skal vise en jævla sterk framtoning av selvsikkerhet og glede. Til sommeren i slutten av juni en varm sommerdag skal jeg kjenne meg jævlig bra!


Ufordringer:
Må få mer definerte muskler .   Løsning:  Trene mer og fokus på kroppsbygging

Kombinere kroppsbygging og løping    Løsning: Holde et godt inntak av riktig mat og høy kaloriforbrenning i form av mange treninger

Avstå fra overtrening, trene smartere og mye variasjon
Løsning:  Lytte til kropp. Kombinere cardio treninger med dans, hente det beste fra youtube, ringe ulike pt`er og kontakte de folk som har den type kropp jeg er ute etter. Spørre hvordan de fikk det til.



Hovedmål
Juli 2015, 25.dag kl 18:00 skal første jogging med 75% løp utføres i bar overkropp.


Delmål :
(har én masse delmål som jeg ikke gidder liste opp)



Hva får med på kjøpet innen den tid:
  Bedre definisjon av muskler
  Bedre humør
  Bedre treningsoppsett
  Kjenne kroppen bedre
  Bedre selvtillitt og selvbilde
  Bedre døgnrytme  (jeg må stå opp tidlig og legge meg tidlig for å greie neste dag)
  Mer kondisjon
  Som gjør meg mer utholdende i senga
  Mer testosteron i restitusjon`s fasene
og mye mer ....



Sikkert mye skrivefeil og mye unødvendig, men hjalp meg selv å skrive dette på offentlig.  Veit jeg har stort mål, men jeg veit jeg klarer det fordi jeg brenner virkelig for visjonen min.


Ha et stort mål;  og det å stå opp tidlig går like smooth som glidemiddel man.




Johan

Det er inspirerende å høre at du får det til på den måten. Jeg skal kjenne litt på det og komme tilbake med en sterkere visjon 8)
INFJ

SOTN

Ett voksent menneske vil ha behov for ca 7-8 timer søvn i døgnet. Dette vil selvfølgelig variere litt fra person til person og man kan sove mindre over en periode, men  7-8 timer vil stort sett være gjennomsnitts behovet. Legger du deg sent og så står opp tidlig vil du havne i ett slags underskudd, som kroppen gjerne vil ta igjen. Har du mulighet, forsøk og legg deg tidlig og stå opp tidlig i kombinasjon, da vil du sannsynligvis ha bedre effekt av det du driver med.
Selv sov jeg 3-4 timer over 2 uker for en tid tilbake for å få gjort unna en del arbeid før ferie. Hadde jeg holdt oppe det tempoet hadde ikke kroppet vennet seg til det, jeg hadde nok heller brent av energi som før eller siden måtte erstattes på en måte - i mitt tilfelle sov jeg meg hele veien til USA...

Kan også legge til at det vil ta ca 21-26 dager før kroppen legger seg til en ny vane/rytme :)
Lykke til hvis du skulle ville forsøke igjen eller noe liknende,

Love

Endringer gjennomføres best om man er indre motivert. Du selv ser utbyttet som verdifullt nok. Stå opp i seg selv gir ikke så mye. Da må man sørge for uttelling ved f.eks at man rekker noe konkret, som ellers ikke ville blitt gjort (trene, jobb, god frokost).

Kenti

Quote from: Johan on December 14, 2014, 18:18:25 PM
På dag 21 klarte jeg ikke stå opp i tide, derfor er oppdraget ikke bestått. Jeg klarte 20 dager i strekk å stå opp innen kl 07:00. På den siste dagen sov jeg til kl 08:40.

Mulige grunner til feil (læring å ta med seg videre):

  • La meg for sent (kl 02:40)
  • Lite motiverende premie/straff
  • For svak kobling mellom ønsket atferd og premie/straff


Jeg legger foreløpig oppdraget på is, og kommer tilbake med en rapport om ettereffektene av øvelsen.  8)
Med tanke på at du gjennomførte 20 av 21 dager så vil jeg si at det var et godt gjennomført oppdrag (selv om du ikke oppfylte dine egne litt strenge kriterier).

Har selv forsøkt å endre morgenrutinene mine uten hell. Ofte så holder jeg det gående ganske lenge, men uten at det sitter.

Denne tråden har motivert meg til å gjøre ett nytt forsøk, jeg vet at fordelene ved å gjennomføre er alt for mange til å gi opp :)

Johan

Quote from: Kenti on December 17, 2014, 19:21:10 PM
Denne tråden har motivert meg til å gjøre ett nytt forsøk, jeg vet at fordelene ved å gjennomføre er alt for mange til å gi opp :)

Keep me posted 8)
INFJ

Johan

#24
Jeg vil veldig gjerne dele denne videoen jeg kom over i dag tidlig, fordi jeg skulle ønske noen hadde sagt dette tidligere!

Russel Foster: Why do we sleep?
https://www.youtube.com/watch?v=LWULB9Aoopc

"If you sleep 5 hours or less every night, you have a 50 % likelihood of being obese. Sleep-loss seems to give rise of the hormone ghrelin, the hunger hormone. Ghrelin is released, gets to the brain, and the brain says I need carbohydrates."
INFJ

dagligvare

Quote from: Lahoya on December 14, 2014, 19:49:11 PM
Men du veit du klarer det fra nå av. Altså legge deg tidsnok for så stå opp før 07:00? 
Du VEIT, at du greier det hvis du vil?   I så fall ville jeg satt bestått. 


What? Hva slags holdning er dette... Hvis man "vet" at man kan klare noe så er det greit? Nei nei nei nei.

Enten så gjør man noe, eller så gjør man det ikke. Det holder ikke å "vite" at man kan klare det.

vinteRR

Få deg en jobb som starter 08:30 hver dag, så klarer du det nok...

Lahoya

#27
Quote from: dagligvare on January 09, 2015, 11:54:47 AM
Quote from: Lahoya on December 14, 2014, 19:49:11 PM
Men du veit du klarer det fra nå av. Altså legge deg tidsnok for så stå opp før 07:00? 
Du VEIT, at du greier det hvis du vil?   I så fall ville jeg satt bestått. 


What? Hva slags holdning er dette... Hvis man "vet" at man kan klare noe så er det greit? Nei nei nei nei.

Enten så gjør man noe, eller så gjør man det ikke. Det holder ikke å "vite" at man kan klare det.


Den holding er for de som ønsker å utbedre seg, få ny vane til ny standard osv. Spar deg for å si at ting er enten sånn eller slik.   

Når man jobber mot et mål over lang tid  vil det i mange tilfeller være avik, selv blandt toppfolk. 


Kenti

Quote from: vinteRR on January 09, 2015, 13:08:58 PM
Få deg en jobb som starter 08:30 hver dag, så klarer du det nok...

Er det ikke rart hvordan man som oftest klarer å stå opp tidsnok til å komme på jobb, men hvis man ikke skal på jobb så blir det plutselig nesten helt umulig å stå opp tidlig? Hvis man reflekterer litt over det, så kan man lære en verdifull lekse om seg selv og hva som egentlig driver en.

Johan

Quote from: Kenti on January 11, 2015, 12:14:15 PM
Er det ikke rart hvordan man som oftest klarer å stå opp tidsnok til å komme på jobb, men hvis man ikke skal på jobb så blir det plutselig nesten helt umulig å stå opp tidlig? Hvis man reflekterer litt over det, så kan man lære en verdifull lekse om seg selv og hva som egentlig driver en.

Vekkerklokka ringer og stresset kicker inn. Vi drives av stress? Er det sånn vi skaper grunnlaget for en sunn kropp og et lykkelig liv? ???
INFJ