Mann med stor M

Started by Tingles, August 24, 2011, 01:49:33 AM

Previous topic - Next topic

Tingles

Mann er kanskje det beste komplimentet jeg kan få, uansett hvem som sier det(kommer kanskje litt ann på hvordan ;) ).
Det har med at jeg legger veldig mange positive kvaliteter i hva jeg mener en EKTE mann er. Holder på å skrive ned så mange av de kvalitetene jeg kommer på for å ha ett ideal å jobbe mot. Disse skal jeg poste når jeg kommer så langt, men i mellomtiden lurer jeg på hva folk her inne legger i begrepet

En ekte MANN
Og
Hva er det beste komplimentet du kan få?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Andreas GV

Spennende tema:) Gleder meg til å se lista di!

Tingles

Kjør på med egen liste mens du er innpå ;)
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Femininist

Det beste komplemanget er "wow" og "aha" rett og slett fordi det er så ukontrollert og og uttrykker så mye. Ellers så er high five ganske flott. Vanlige komplementer blir ofte litt påtatt og kleint.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Tingles

ja du sier noe der feminist..ikke helt ofte en mann får det komplimentet, men har sett lykken når Jeg har sagt det:) men Hva med det andré spørsmålet? Hva legger du i ordet Mann? Hva er en ekte mann i dine øyne?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.

Femininist

Vanskelig spørsmål! Mann blir for meg brukt med både positive "En skikkelig mann" og negative "lukter mann" fortegn. (For å ikke snakke om de "********* mannfolka" ;) Så sånn sett så tror jeg MANN er noe annet for menn enn for kvinner.

Litt rart hvordan det finnes så mange flere begrep for å beskrive kvinner enn menn ;)

For meg er en ordentlig/ekte mann litt den der Lars Monsen typen blandet med sofa, fotball og potetgull.

I mine øyne er en mann fra ca 20-25 årene, men jeg ser på meg og andre i den alderen som jenter. Ellers så er jeg ikke så opptatt av at en mann skal være ekte mann, maskulin, JA, men ikke nødvendigvis ekte mann slik jeg definerte det ovenfor.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Claw

#6
De tingene jeg kommer på som samlet kvalifiserer for å bli kalt "ekte Mann":

- Mental robusthet
- Viljestyrke
- Disiplin
- Fysisk styrke og robusthet
- Leder-evne
- Mestring av ekstreme situasjoner (holde hodet kaldt)
- Selvsikkerhet, selvfølelse og alt det der
- Klar i toppen
- Evne til å sette seg klare mål og aktivt jobbe seg mot dem

Egentlig de samme kriteriene for en god befalingsmann.

Edit: Kan legge til offervilje, og å evne å sette en sak man kjemper for høyere enn seg selv.

Dag

#7
Enig i det som "Claw" skriver. En mann bør også ha kunnskaper og IKKE MINST praktiske evner slik at han ikke er avhengig av alskens hjelpere i det daglige. Dvs. at han kan fikse bilen, tette hustaket, skjønner hvordan man dyrker mat etc. Egentlig det å være mest mulig uavhengig og selvhjulpen. Intelligens og kunnskap er også viktig; Evnen til å kunne forstå sammenhenger, både tekniske og samfunnsmessige f.eks.

Syns at noe av det som også definerer en mann er at han TAR SEG AV KJÆRESTEN sin slik at hun ikke trenger å bekymre seg for jobb, penger, eller andre praktiske ting men bare kan ha det gøy hver dag. ;)

Dorian Gray

Quote from: Dag on August 26, 2011, 22:37:16 PM
Syns at noe av det som også definerer en mann er at han TAR SEG AV KJÆRESTEN sin slik at hun ikke trenger å bekymre seg for jobb, penger, eller andre praktiske ting men bare kan ha det gøy hver dag. ;)

Her er jeg veldig uenig med deg. Jeg ser ingen forbindelse mellom det å være mann og det å gi kjæresten sin masse penger så hun slipper å jobbe osv. Alle menn jeg kjenner som er på den måten er ikke "menn." De er tøfler. 
Derimot synes jeg den største forskjellen mellom en "gutt" og en "mann", er at en gutt må støtte seg på andre når ikke alt går helt som det skal. En mann er et menneske andre kan støtte seg på når de har det vanskelig.
Alle har noe å lære, og alle har noe å lære bort.

Dag

Enig i at de fleste er tøfler, men det er fordi de gjør seg til det. Måten jeg tenker på er at hun kan støtte seg på meg :) Er ikke egentlig snakk om å gi penger i seg selv, men trygghet mtp økonomi.

Andreas GV

QuoteSyns at noe av det som også definerer en mann er at han TAR SEG AV KJÆRESTEN sin slik at hun ikke trenger å bekymre seg for jobb, penger, eller andre praktiske ting men bare kan ha det gøy hver dag.

Du mener vel at det som definerer en KVINNE er at hun "TAR SEG AV KJÆRESTEN sin slik at han ikke trenger å bekymre seg for jobb, penger, eller andre praktiske ting men bare kan ha det gøy hver dag"?

Det er ihvertfall en beskrivelse av min drømmedame:P

Femininist

Nei, nei. Kvinner tar seg av kjæresten så han slipper å tenke på barnegråt og husarbeid, slik at han kan gjøre akkurat det han vil når han ikke forsørger familien.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Toshi

Styrke av karakter og evne til å opprettholde den, er nok det jeg forbinder med en skikkelig mann(dit jeg skal en gang :P).






Dag

Hehe, ja kvinner må gjerne stelle/leke litt med barna (hvis man har barn da) og gjøre litt husarbeid. Men nå var det mann og ikke kvinne som skulle defineres her  ;)

Tingles

Der var min liste klar, den er kanskje litt stikkordbasert, men jeg skjønner den ;)

Syns Claw hadde en god definisjon, men mangelfull for min del.
Dag sin definisjon blir litt for gammeldags for min del og da jeg syns en dame kan dra sin del av en husholdningsøkonomi :)
Denne listen representerer den typen mann jeg har lyst å jobbe mot å bli!




MANN MED STOR M!


•   Nevenyttig (ikke redd for å ta i ett tak hjemme, kunnskap til å gjøre "fagarbeid")
•   Tar vare på damen sin (gir trygghet ved å være i nærheten, passer på at hun har det bra (for enhver logisk pris ;)))
•   Et bevisst syn på eget utseende (sier litt seg selv, men å bruke "snarveier" blir for feminint)
•   Maskulin
•   Ikke sytete
•   Ta sjefsavgjørelser(autorativ)
•   Kaldt hode i de fleste situsjoner
•   God forsørger (tar vare på familien)
•   Gentleman
•   Ambisjonsrik, målrettet
•   Evne til å reflektere
•   Ærlig
•   Ikke konfliktsky
•   Selvstendig, selvsikker
•   Tillitsvekkende


Hva syns dere?
I have not failed. I've found 10,000 ways that won't work.