Jenter pynter seg for jenter?

Started by soprano, November 26, 2011, 19:07:10 PM

Previous topic - Next topic

soprano

Jeg snakka med en venninne forleden. Hun sa det at hun pyntet/sminket seg for venninnene, og ikke for menn.   ::)

Jeg trodde jentene gjorde seg fine pga. menn jeg

Hva tror dere?

Jeg innrømmer at når jeg er ute å handler klær, har jeg i bakhodet at jeg vil gjerne se bra ut for jentene.

J.A.S

Det er piss. Femininitet krever oppmerksomhet og begjær slik ild krever oksygen. Jenter elsker at gutter begjærer dem selv om de gir uttrykk av noe annet.

De liker at du skal tro at de pynter seg for jenter for å gi inntrykk av at den timen++ de brukte på badet ikke var dedikert til deg.


Jenter sminker/pynter seg i annledninger der dem vet menn ferdes. En gang kom jeg til fare for å gå inn på ett treningstudio kun for damer. Det var ikke ett pent syn for å si det kort.

J.A.S

Quote from: kastanje on November 26, 2011, 19:45:27 PM
På treningssenter ser jeg uansett bomba ut, fordi det er det som for min del i hvert fall, er den sosiale normen.

Jasså? Der jeg trener ser jentene ganske representable ut. Ofte er dem unge og freshe (trente og sunne) også. Nestegang vurderer jeg å be eieren om å forlenge åpningstidene til 0300 og søke skjenkebevilning.

soprano

Quote from: kastanje on November 26, 2011, 20:36:28 PM
Jeg går dit for å trene, ikke for å få venner eller flørte, så det er ikke akkurat noe jeg pynter meg for.

Jeg har både fått nye bekjente og flørta på treningssenter jeg :)

Selv om man går på skolen for å studere, går man glipp av mye hvis man ikke er åpen sosialt.

soprano

Quote from: kastanje on November 26, 2011, 19:45:27 PM
Nåja. De færreste kler seg kun for menn.

Jeg kler meg både for meg selv (føle meg vel i det jeg går i), for gutter (tenker jo litt på hva som er klassisk pent i hvert fall) og for andre jenter. Det jeg legger i å kle meg for andre jenter handler om å passe inn.

Det at jenter er mer opptatt av sminke/klær enn menn er vel fordi at dere er mer avhengig av utseendemessig oppmerksomhet enn menn på sjekkearenaen. Den fineste jenta får mer valgfrihet i valg av partner osv.. Logisk?

soprano

Hvis det å maksimere utseende for jenter er det aller mest effektive med tanke på å forbedre sjansene sine for det motsatte kjønn, så er det vel bare naturlig at jenter gjør seg fine mest pga. menn.

Dette høres da utrolig logisk ut, spør du meg  :)

soprano

#6
Quote from: kastanje on November 26, 2011, 21:54:27 PM
Joda, det gir jo mening, men det stemmer i hvert fall ikke for meg. Ikke fordi jeg ikke kler meg for menn.

Tror det har litt å gjøre med at jeg (og alle jenter) får oppmerksomhet fra menn uansett. Tror også det har litt med it-jente-fenomenet og at man ikke bare vil være penest. Jeg vil i hvert fall både være pen og ha en slags personlighet. Da snakker jeg ikke om å skaffe seg dreads og gå i snekkerbukser, men at jeg søker en skags bekreftelse fra både jentene og guttene jeg er ute med (eller er på samme sted som). Jeg vil liksom ikke være for søt, for alternativ, for grå mus, for kjedelig, for lettkledd, for påkledd, overpynta, underpynta og samtidig vil jeg ha på meg noe som skiller seg litt ut. Kanskje fordi jeg har lyst til å være den kuleste jenta (fordi jeg tenker at det er den kuleste jenta som får de kuleste guttene), og ikke den peneste (selv om jeg gjerne skulle vært det også altså, men det er jeg nok ikke uansett). Og ja, jeg innser jo at det nok er den peneste jenta som får den kuleste gutten.

Street cred lissom.

Takk for fint svar  :)

Jeg skjønner at de fleste jenter får oppmerksomhet fra menn og dermed lever i en slags overflodsmentalitet. Jeg har også hatt den overflodsfølelsen og har merket det at det ikke har så mye å si hvis jeg f.eks har litt for mange kviser en dag. Jeg lever i overflod likevel liksom.

Det at du søker bekreftelse fra dine omgivelser i klesvalg osv. skjønner jeg. Likevel tror jeg at hva menn synes er pent/sexy skaper normen. Korte skjørt og antrekk der man viser hud er populært pga. at menn liker det.

soprano

#7
Quote from: J.A.S on November 26, 2011, 19:32:19 PM
Det er piss. Femininitet krever oppmerksomhet og begjær slik ild krever oksygen. Jenter elsker at gutter begjærer dem selv om de gir uttrykk av noe annet.

De liker at du skal tro at de pynter seg for jenter for å gi inntrykk av at den timen++ de brukte på badet ikke var dedikert til deg..

Jeg tro du er inne på noe her  :)

Er jenta populær blant gutta, blir du ofte populær blant jentene også.

Hvorfor begynte jenter å sminke seg i det hele tatt? Jo, pga. menn.

Se på de feminine homsene. De som sminker seg og bruker lang tid på utseendet sitt. De lengter etter å være et objekt. De vil bli tatt med storm av Prince Charming  ;D

Er det på temaer som dette at vi skal ta meningene til jentene med en klype salt?  ;)

piken

Jeg kan ikke svare for alle jenter, men jeg kan svare for meg selv og de jeg kjenner. Ja, jenter har lyst til å være sexy og få oppmerksomhet fra gutter, men jeg tror ikke dét er hva som drar det lengste strået hva pynting angår. Jeg tror jenter kler seg for å bli sosialt akseptert hos den gruppen de skal omgås der og da. Samme om det er gutter eller jenter. Ellers pynter man seg også for å føle seg vel. Jeg opplever ihvertfall at selvfølelsen blir så mye bedre bare jeg føler meg fin, samme om jeg skal ut døra og møte gutter eller ei.
Som Kastanje nevner så vil man ikke skille seg ut for mye i én retning, og det å bli akseptert blant andre jenter kan stå høyere i kurs fordi man ofte får nok oppmerksomhet fra gutter uansett.


Og angående det med å begynne å sminke seg. Jeg begynte med dette i 8. klasse fordi det i mine øyne var noe "alle" på ungdomsskolen gjorde. Guttene oppdaget jeg først et par år senere ... Men for all del, dere gutta skal få tro det dere vil ;-)


soprano

Quote from: piken on November 26, 2011, 22:45:48 PM
Jeg kan ikke svare for alle jenter, men jeg kan svare for meg selv og de jeg kjenner. Ja, jenter har lyst til å være sexy og få oppmerksomhet fra gutter, men jeg tror ikke dét er hva som drar det lengste strået hva pynting angår. Jeg tror jenter kler seg for å bli sosialt akseptert hos den gruppen de skal omgås der og da. Samme om det er gutter eller jenter. Ellers pynter man seg også for å føle seg vel. Jeg opplever ihvertfall at selvfølelsen blir så mye bedre bare jeg føler meg fin, samme om jeg skal ut døra og møte gutter eller ei.
Som Kastanje nevner så vil man ikke skille seg ut for mye i én retning, og det å bli akseptert blant andre jenter kan stå høyere i kurs fordi man ofte får nok oppmerksomhet fra gutter uansett.


Og angående det med å begynne å sminke seg. Jeg begynte med dette i 8. klasse fordi det i mine øyne var noe "alle" på ungdomsskolen gjorde. Guttene oppdaget jeg først et par år senere ... Men for all del, dere gutta skal få tro det dere vil ;-)



Haha, det er tydligvisvanskelig å innrømme at man pynter/sminker seg mest pga. oppmerksomhet fra gutta!

Hvorfor er du her da? Hvis du får nok oppmerksomhet fra gutta uansett mener jeg..?

piken

Vanskelig å innrømme? Jeg synes det er FLAUT å innrømme at jeg som 12-åring var mest opptatt av å følge strømmen og synes gutter var teite ... menmen

Og er ikke her inne ene og alene for å få oppmerksomhet fra gutter, det får jeg jo mer av hvis jeg IKKE sitter her og nørder. Grunnen er at jeg liker å utveksle meninger. Og fordi det er noenting som er lettere å være ærlig i en diskusjon om, nettopp pga anonymiteten. Som jeg sa, kan kun svare ut fra meg selv og de jeg kjenner. Virker som om noen av gutta sliter litt med å akseptere at de ikke er jenters hovedfokus 100% av tiden ... ?

soprano

#11
Quote from: piken on November 26, 2011, 23:19:46 PM
Vanskelig å innrømme? Jeg synes det er FLAUT å innrømme at jeg som 12-åring var mest opptatt av å følge strømmen og synes gutter var teite ... menmen

Og er ikke her inne ene og alene for å få oppmerksomhet fra gutter, det får jeg jo mer av hvis jeg IKKE sitter her og nørder. Grunnen er at jeg liker å utveksle meninger. Og fordi det er noenting som er lettere å være ærlig i en diskusjon om, nettopp pga anonymiteten. Som jeg sa, kan kun svare ut fra meg selv og de jeg kjenner. Virker som om noen av gutta sliter litt med å akseptere at de ikke er jenters hovedfokus 100% av tiden ... ?

Vi liker å tenke på at dere tenker på oss like mye som vi tenker på dere ja. Er det en urealistisk tanke? Vi tenker på jenter veldig ofte vi. Kanskje litt for mye.

Morsomt at ingen av de mange jentene her inne er ute etter å få mer oppmerksomhet fra gutta. Dere er her for å "utveksle meninger", "hjelpe oss gutta" eller bare er "interessert i det sosiologiske aspektet med sjekkingen". Jeg tror ikke noe på dere. Si det som er! ;)

piken

Tror nok at jenter tenker mye på gutter, for å ikke glemme det å SNAKKE OM gutter! Det er aldri en kveld med venninner hvor man ikke diskuterer noe som har med gutter å gjøre. Og man spør ofte venninner om hva som er "greit" å ha på seg på en date.

Jeg kan ikke snakke for de andre jentene her inne. Men for min egen del så har jeg ikke behov for oppmerksomhet fra FLER gutter i livet mitt akkurat nå, men det å få oppmerksomhet fra han ene som er interessant kan jeg godt diskutere ;-) (Og så må det sies at jeg studerer psykologi og har en jobb som krever at jeg er litt over gjennomsnittlig opptatt av menneskelig interaksjon og meningsutveksling - så føler jeg har godt "alibi" der:P)
Men på et generelt grunnlag så kan det nok hende at jenter er litt mer "redde" for å være åpent på sjekkern og å si konkret at "ja, jeg vil faktisk få pult litt flere gutter enn jeg har gjort siste året".

soprano

#13

Ja, selfølgelig både studerer du og jobber med noe som krever at du er her inne ;)

Ja, tror nok jenter er litt mer redde for å være åpent på sjekkern. Tror nok ikke det er noe problem å få seg flere ligg, men å få mer oppmerksomhet fra de rette (kjekke) guttene derimot. Til og med jeg kan finne meg en million burugler og knulle dem, men det er ikke det jeg vil.

Quote from: piken on November 26, 2011, 23:50:46 PM
Men for min egen del så har jeg ikke behov for oppmerksomhet fra FLER gutter i livet mitt akkurat nå, men det å få oppmerksomhet fra han ene som er interessant kan jeg godt diskutere ;-)

Her tror jeg jenter og gutter er forskjellige. Jeg tror nok biologien har skyld i at gutta ofte vil spre sæden sin til mange jenter, mens jentene vil finne en trofast, trygg og sterk beskytter.

Ble litt flåsete på slutten her  ;D


piken

Så fint at ironi er så lett å fange opp når man skriver.

Men absolutt, jenter og gutter er forskjellige. Men også veldig like på mange områder, uten at vi skjønner det selv. Det er jo derfor det er så innmari gøy å henge her :D