Forandring fryder.

Started by Jeagle, June 01, 2012, 17:06:25 PM

Previous topic - Next topic

Jeagle

Tenkte og forandre litt på meg selv og bli et bedre menesker, tenkte kansje noen av dere hadde lyst og bli med eller  har andre forslag.
Forandring: jeg skal ikke spise søtsaker eller drikke brus på et år.
grunn: jeg drikker 0,5 liter per dag noe som er altfor masse sukker i tanke på hvor masse jeg beveger på meg og hvor masse sukker jeg trenger. håper og å gå ned litt i vekt.

noe med? eller har andre noen forandringer de prøver på?
å være eller ikke være

Stanley

#1
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Norra

Personlig ser jeg ikke noen nødvendig sammenhengen mellom å bli sunnere og å bli et bedre menneske.

Quote from: Autowin on June 01, 2012, 17:48:43 PM
Hva mente du med det siste om at du drakk for mye sukker osv.?
Det er veldig mye sukker i en halv liter med cola.

Kan anbefale deg å skaffe tannregulering, det hjalp meg til å ikke drikke brus eller spise søtsaker på 2,5år. (Reguleringen kan falle av pga. kullsyre og slikt.)

Lykke til! :)

Stanley

#3
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Eh

Quote from: Autowin on June 01, 2012, 17:48:43 PM
Hva mente du med det siste om at du drakk for mye sukker osv.?

Tipper han mente dette: http://www.med.uottawa.ca/sim/data/Images/Sugar_in_foods.jpg

Kostholdsmessig skal jeg holde meg der jeg er nå en stund til, mye proteiner og lite karbo og fett. Skal deffe ut sommeren også blir det eeeeeenda mer mat til høsten når jeg skal bygge. Drikker ikke brus, spiser minimalt med snop (kjøpte meg en 70% kokesjokolade i dag som jeg ska kose meg med i helga), og generelt lite "snacks".

Bra jobba med 15kg på 3 uker, Autowin! Hvordan ligger du an nå?

Stanley

#5
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Chuck Baz

Drikker ikke brus, men kan prøve å holde meg unna godteri like lenge som du holder deg unna brus?

Stanley

#7
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Stemning

Har ikke noe tro på å kutte ting 100 %. Jeg har mye mer tro på å kutte 90 %. Da får du faktisk litt snop i helgen eller i besøk hvor det står en skål. Men den daglige uvanen og 90 % av inntaket kutter man ut. Skjokolade ER godt, og ikke farlig. Så lenge det nytes med vett.

Man kan heller kutte noen gram ris eller pasta den dagen man skal spise godteriet, så har det nada å si på kostholdet ditt. Eneste forskjellen på karbs fra godteri og karbs fra "middagskilder" er at blodsukkeret "spiker" mer av raffinert sukker, og det er i grunn ikke så mye å ta på vei for en gang i blandt.

Selv er jeg på faste med høyt proteininntak men lavt kalororiinntak nå fra mai og ut juli for å ta underhudsfett. Angrer litt på at jeg ikke begynte i april dog. Men jeg spiser en pepe lakrisstang i uken fordi om. Det er snakk om 150 kcal, ikke the end of the world.

Stanley

#9
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Chuck Baz

Quote from: Autowin on June 01, 2012, 19:23:43 PM
Neida. Men jeg vurderer det under de forskjellige ''Katagoriene'' da.

Der Frukt er Gud og Godteri er Djevelen.
Fruktsukker er ikke sunt, anbefaler kokte grønnsaker i steden, men dette har vi vært gjennom før..

Toshi

Quote from: Autowin on June 01, 2012, 19:23:43 PM
Der Frukt er Gud og Godteri er Djevelen.
Der tror jeg ikke gud alltid er så veldig mye bedre enn djevelen.

Er det ikke like lett å finne ut hvor mange kalorier og fordelig mellom karb,prot og fett? Tror du kommer langt med å bare unngå mye mat med høy GI for å stabilisere blodsukkeret og bli kvitt det værste søtsuget. Ser ut som at du bør passe deg for Ananas :D

Stanley

#12
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

Claw

Å totalforby "usunne" matvarer pleier ikke være en god langsiktig løsning, det fører så å si alltid til at man sprekker og plutselig gir faen.

Det er ikke noe magisk med sukker som gjør at man blir feit av det. Det man blir feit av er kalorioverskudd, punktum.
Regner du snopet inn i totalen sammen med all den andre maten er det ikke noe problem å være sunn, ha god kroppsammensetning og fornuftig kroppsvekt selv om man spiser litt snop et par ganger i uka.

At kaker og desserter ikke tells som godteri er jo bare ulogisk. Tror du fordøyelsessystemet ditt bryr seg om sukkeret kommer fra en dessert eller bra en sukkerbit? Eller et eple, for den saks skyld?

Og jeg er enig i Adriwen om at helse har en direkte innvirkning på livskvalitet. Det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ha det bra selv om man er feit eller undervektig, man da er det til tross for, ikke på grunn av.

At man skal unngå frukt fordi fruksukker ikke er sunt er helt bak mål dessverre.

GI i matvarer har utrolig liten/ingen praktisk anvendelighet. GB (glykemisk belastning) er det som teller for kroppen.

Dev

Jeg synes ikke det er noen god løsning å droppe godteri og søtsaker i et år. Det blir bare tortur, og du blir ikke glad av å heletiden ha lyst på noe du ikke kan få. Man må kunne unne seg litt av og til, om man skal være et glad menneske :)

Derimot er jeg absolutt for at man bør kutte ned på inntaket om det er altfor høyt.