Steinalderdiett(Paleo diet)

Started by Toshi, December 21, 2012, 16:01:36 PM

Previous topic - Next topic

Toshi

Noen som har prøvd og har noen erfaringer med steinalderdietten?

Kort(og upresist) sagt vil det i hovedsak si å kutte korn, poteter, mais og det meste av meieriprodukter. Det man skal spise er grønnsaker, fisk, kjøtt og litt frukt.

Jeg har ikke vært helt nazi(tortillalefse til tacoen osv.), men jeg syns det har gjort underverker for meg. Astmaen min er bedre, går ned i vekt, mindre kviser, mindre søtsug. Humøret og hodet har ihvertfall ikke blitt dårligere, tror jeg :)

http://www.youtube.com/watch?v=z91yWqXYztM
http://www.the21convention.com/2011/04/05/mark-sisson-t21c-2010/

Eh

Er i utgangspunktet med på tanken bak denne typen kosthold, men for meg blir det bare vas.
Men hey, det fins mange veier til Rom.

Toshi

Quote from: Eh on December 21, 2012, 17:09:48 PM
Er i utgangspunktet med på tanken bak denne typen kosthold, men for meg blir det bare vas.
Du må gjerne utdype. Har du dårlige erfaringer?

Funker veldig fint for meg, men jeg har ingen anelse hva som er årsak og korrelasjon.

Femininist

Personlig synes jeg det virker som det eneste fornuftige kostholdet. Selv spiser jeg både melkeprodukter, nøtter og belgfrukter. Til og med pizza og sjokolade inngår i mitt kosthold om det er det jeg har lyst på. Jeg kunne sikkert spist vært strengere og fått enda bedre resultater, men jeg trenger ikke å være på diett for å trives og det er digg!
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Eh

Quote from: Toshi on December 21, 2012, 17:36:14 PM
Quote from: Eh on December 21, 2012, 17:09:48 PM
Er i utgangspunktet med på tanken bak denne typen kosthold, men for meg blir det bare vas.
Du må gjerne utdype. Har du dårlige erfaringer?

Funker veldig fint for meg, men jeg har ingen anelse hva som er årsak og korrelasjon.

Har ikke prøvd selv, nei. Men det er ikke vits i å gjøre kosthold vanskeligere enn det trenger å være. Jeg trodde også at streng diett og ren mat var eneste veien å komme i form på, men jo mer jeg lærer jo mer vet jeg at det ikke stemmer.
Regnestykket er enkelt, flere kalorier inn enn du bruker = opp i vekt. Færre kalorier inn enn du bruker = ned i vekt.
Har du 1-2g protein pr kg kroppsvekt, ca 1g fett pr kg kroppsvekt fyller du resten av kaloriene med karbohydrater. Kroppen gir vel faen i om de kommer i fra pizza eller kylling og ris ;)

Skal sies at jeg har vært på konkurransediett selv og vet at det har noe for seg. Da gjorde jeg som coachen sa, og det kommer jeg til å gjøre når jeg stiller igjen :)

Femininist

Det finnes mange veier til Rom, men å argumentere med at kalori inn/ kalori ut er det som har betydning når trådstarter nevner helsegevinster rundt astma og hud blir litt søkt. Mulig din kropp gir faen i om karbohydratene kommer fra pizza, grønnsaker, ris eller sukker, men så "heldig" er ikke jeg ;) Paleo er sikkert ikke for alle, men har en problemer med kropp og helse så er det i mange tilfeller verdt å sjekke det ut.

Når det gjelder kalori prinsippet så er jeg teoretisk helt enig med deg. Mitt problem var at jeg var sulten 24/7 og derfor var det "umulig" for meg å gå ned i vekt. Ja, jeg prøvde, ja jeg hadde kunnskapen og ja jeg fikk hjelp. Der og da trodde jeg det var viljestyrken min det sto på, men den har jeg full kontroll på idag etter jeg har lagt om kostholdet. Hver gang jeg skeier ut så er det bevisst og fordi jeg velger det og ikke fordi jeg ikke klarer å stå imot fristelser, og for meg veier det tungt.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Eh

Quote from: Femininist on December 22, 2012, 14:39:35 PM
Det finnes mange veier til Rom, men å argumentere med at kalori inn/ kalori ut er det som har betydning når trådstarter nevner helsegevinster rundt astma og hud blir litt søkt. Mulig din kropp gir faen i om karbohydratene kommer fra pizza, grønnsaker, ris eller sukker, men så "heldig" er ikke jeg ;) Paleo er sikkert ikke for alle, men har en problemer med kropp og helse så er det i mange tilfeller verdt å sjekke det ut.

Når det gjelder kalori prinsippet så er jeg teoretisk helt enig med deg. Mitt problem var at jeg var sulten 24/7 og derfor var det "umulig" for meg å gå ned i vekt. Ja, jeg prøvde, ja jeg hadde kunnskapen og ja jeg fikk hjelp. Der og da trodde jeg det var viljestyrken min det sto på, men den har jeg full kontroll på idag etter jeg har lagt om kostholdet. Hver gang jeg skeier ut så er det bevisst og fordi jeg velger det og ikke fordi jeg ikke klarer å stå imot fristelser, og for meg veier det tungt.

Helsegevinstene kommer ikke på grunn av at det heter paleo eller steinalderdiett, men pga han nå spiser mindre/mer av noe han ikke gjorde før.
Han går ned i vekt fordi han spiser mindre (færre kcal), han har finere hud fordi han spiser mindre karbohydrater, mindre søtsug fordi han er mer bevisst på et sunnere kosthold og mest sannsynlig har rutiner for når han spiser. Kosten inneholder mer proteiner som gir varig metthetsfølelse og derfor ikke får søtsug. Grunnene kan være mange..

Kroppen din vet heller ikke om karbohydratene kommer pakket inn i en pizza eller i ris. Mengde er alfa og omega! :)
http://fitnessbloggen.no/forskjell-brun-ris-sukker/

Toshi

#7
De siste 3-4 ukene har jeg drukket minst 10 store flasker cola og spist masse gullbrød og annen mørk sjokolade. En del nøtter og frukt. Frokost har ofte vært noe enkelt som gullerot eller en kiwi de dagene jeg ikke har giddet laget egg og bacon.

Det har mildt sagt ikke vært noe rutiner eller noe "bra" kosthold. Jeg har ikke holdt meg unna sukker. Jeg har holdt meg unna stivelse og korn.

Jeg har spist en del biff eller fisk med kokte grønnsaker og f.eks. taco med hjemmelaget guacamole.

Jeg vet godt at man kan bli tynn av trening 5 dager i uka, havregrøt til frokost hver dag og ikke unne seg en dritt. Jeg har gjort det. Når jeg slutta å trene og ting endra seg i livet mitt gikk jeg opp 25kg.

Som sagt fungerer dette fint for meg. Målet mitt er 85kg(det jeg var da jeg trente mye) og jeg er på god vei, men det viktigste for meg er å finne meg et kosthold som jeg liker og som kroppen min fungerer bra med uten å måtte stresse med noen kalorier eller passe på hvor mye jeg spiser. Så får de andre resultatene komme om de vil.

Toshi

Quote from: Femininist on December 22, 2012, 14:39:35 PM
Når det gjelder kalori prinsippet så er jeg teoretisk helt enig med deg. Mitt problem var at jeg var sulten 24/7 og derfor var det "umulig" for meg å gå ned i vekt. Ja, jeg prøvde, ja jeg hadde kunnskapen og ja jeg fikk hjelp. Der og da trodde jeg det var viljestyrken min det sto på, men den har jeg full kontroll på idag etter jeg har lagt om kostholdet. Hver gang jeg skeier ut så er det bevisst og fordi jeg velger det og ikke fordi jeg ikke klarer å stå imot fristelser, og for meg veier det tungt.

Kult at du deler erfaringene :) Det virker som at vi har noen av de samme erfaringene med det.


Femininist

Quote from: Eh on December 22, 2012, 15:59:44 PM
Helsegevinstene kommer ikke på grunn av at det heter paleo eller steinalderdiett, men pga han nå spiser mindre/mer av noe han ikke gjorde før.

Helt enig =) Om en kaller det paleo, lavkarbo, sunt kosthold med mindre tilsetningsstoffer og karbo eller noe helt annet er irrelevant så lenge grunnprinsippene med nok proteiner og fett, mye grønnsaker og mindre sukker og mel er på plass.

QuoteHan går ned i vekt fordi han spiser mindre (færre kcal), han har finere hud fordi han spiser mindre karbohydrater, mindre søtsug fordi han er mer bevisst på et sunnere kosthold og mest sannsynlig har rutiner for når han spiser. Kosten inneholder mer proteiner som gir varig metthetsfølelse og derfor ikke får søtsug. Grunnene kan være mange..

Nå skal ikke jeg argumentere for hvorfor han har gått ned i vekt. For min del er det definitivt fordi jeg spiser mindre karbohydrater og mer fett, protein og grønnsaksmengden er ca den samme. Når det gjelder rutine så har jeg ikke behov for det lengre, kroppen sier fra når jeg bør spise og jeg trenger ikke å sjekke klokka for å finne ut når det er tid for mat ;) (Det er ikke tull, jeg spiste nøye kalkulerte måltider styrt av en tidsplan og klokka).

QuoteKroppen din vet heller ikke om karbohydratene kommer pakket inn i en pizza eller i ris. Mengde er alfa og omega! :)
http://fitnessbloggen.no/forskjell-brun-ris-sukker/

Mengde er alfa og omega, og jeg foretrekker å få karbohydratene mine fra sukker vs. både ris og korn, selv om det beste for meg er å holde seg unna alle tre ;) Det er godt mulig at vekten og treningseffekten ikke blir påvirket av hvor karbohydratene kommer fra, men kosthold er så mye mer enn det. Mange av mine synspunkter rundt korn er gjengitt i denne artikkelen http://fitnessbloggen.no/god-helse-korn/ og jeg lover deg at jeg merker det godt på kroppen om karbohydratene kommer fra kylling og ris eller pizza, selv om mengden fett, proteiner og karbohydrater er lik ;) Noen ganger er det verdt det, andre ganger er det ikke verdt det.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.

Stanley

#10
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

SpantaX

Quote from: Autowin on December 29, 2012, 20:52:20 PM
Det er jo nesten akkurat denne dietten jeg gikk på da jeg gikk ned 15 kg. på bare 3 måneder. Den virker. Bør prøves.

Spiste ikke du kun frukt?
"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Stanley

#12
.
Hvis du ikke spør, vil svaret alltid være nei.

SpantaX

"Don't trust quotes on the Internet" - Abraham Lincoln.

Femininist

Kroppen klarer seg på det utroligste, den er fantastisk sånn sett.
Skrap litt på en feminist, og du vil finne en kvinne som lengter etter å være et seksualobjekt. Forskjellen er bare at det ikke er det eneste hun lengter etter.