BOOTCAMP MED SJEKKESKOLEN STARTER OM:
0
DAGER
00
TIMER
00
MIN
00
SEK

Kondisjon vs vekt og styrketrening

Started by Kenti, March 24, 2019, 15:43:11 PM

Previous topic - Next topic

Kenti

Jeg har i lengre tid trent vekter for Ä holde meg i form og se bedre ut. NÄ pÄ jobb sist sÄ fikk jeg en senebetennelse i armen som gjÞr at jeg ikke tÞr belaste armene sÄ mye som styrketrening krever pÄ en stund. Derfor sÄ jeg det som en god mulighet til Ä utforske kondisjonstrening for en periode.

I den anledning sÄ dukket ett spÞrsmÄl opp. Man hÞrer jo ofte hvordan _trening_ er kjempe bra for psyken og energinivÄ, men lite om hvordan trening med vekter og kondisjonstrening pÄvirker forskjellig. Det er jo to veldig forskjellige mÄter Ä trene pÄ, sÄ de burde jo pÄvirke en vidt forskjellig (?)

Lurer pÄ om det er noen her som har erfaring med Ä gÄ fra den ene treningsformen til den andre eller omvendt (helst over en lengre periode). Hvordan merket dere forskjell pÄ humÞr, daglig energinivÄ, mental kapasitet, konsentrasjon o.l.

Selv kan jeg se for meg at styrke gjÞr mer for selvtillit, mens kondisjon gjÞr mer for energinivÄ og humÞr. Blir spennende Ä se.

Endre GV

Selv fĂžler jeg meg bedre etter kondisjonstrening enn etter styrketrening.

vinteRR

Begge er helsefrembringende, men kondisjonstrening har flere dokumenterte positive effekter enn styrketrening.

Kenti

Quote from: Endre GV on March 25, 2019, 11:50:21 AM
Selv fĂžler jeg meg bedre etter kondisjonstrening enn etter styrketrening.

"Runners high", kan si meg enig i at fĂžlelsen er bedre rett etter en god lĂžpeĂžkt, men pĂ„ samme tid er styrketrening ti ganger mindre kjedelig enn Ă„ lĂžpe mens man stirrer rett i en vegg/ut ett vindu, uten Ă„ komme noe sted  ::)

Blir snart litt varmere i lufta ute heldigvis (y)

Kjuagutt

Enig med Endre og Kenti, fÞles hakket bedre etter f.eks. en lÞpeÞkt enn styrketrening. Dette skyldes nok at hjernen utlÞser mer endorfiner ved kondisjonstrening. Jeg har dog ogsÄ merket en korrelasjon mellom antallet repetisjoner jeg gjÞr i en styrkeÞkt kan ha noe Ä si- ved flere repetisjoner(og lavere vektbelastning) fÞler jeg meg bedre enn ved fÄ repetisjoner(og hÞyere vektbelastning), dette muligens fordi pulsen gjerne Þker en del ved mange repetisjoner.

SÄ for Ä svare pÄ pÄ spÞrsmÄlet ditt sÄ savner jeg faktisk kondisjonstrening litt pga. den positive psykiske effekten av det, da helst med tanke pÄ humÞr og muligens konsentrasjon ogsÄ, men men.

Studier har ogsÄ vist at litt kondisjonstrening kan ha positiv effekt pÄ styrke, hvordan dette henger sammen er jeg ikke helt sikker pÄ og har dessverre ikke kilder, men ville bare nevne det anyways. Men slik jeg forstÄr det skal du droppe kondisjonstreningen for en periode?

Endre GV

"Runners high" er noe man kan fÄ etter mange, mange timer (10 timer +) med utmattende fysisk aktivitet. F.eks i ultramaraton. Man tror kroppen blir sÄ sliten at den gir opp Ä sende smertesignaler og du fÞler deg plutselig ikke lenger sliten. Derfor har mange lÞpt maraton fortere nÄr de er i runners high, enn hva de har gjort tidligere uthvilt. Det er en fantastisk fÞlelse, men veldig farlig. Folk har Þdelagt seg for resten av livet.

Aldri lÞp pÄ tredemÞlle. Selv om vinteren. Det dreper lysten din til Ä lÞpe. GÄr fint an Ä lÞpe ute hele Äret. Var det alle gjorde fÞr tredemÞller kom.

All trening bygger muskler. Det har mange glemt. Forskjellen pÄ all trening og muskelbyggende styrketrening er at muskelbyggende styrketrening bygger muskler fortest.

Bli med pÄ 3 dagers GRATIS nettkurs i sjekking