Quote from: Claw on June 15, 2012, 10:23:44 AM
QueenB. Du har ingen innsikt i situasjonen i Afghanistan. Foreslår at du slutter å uttale deg eller skaffer deg en del kunnskap fra et litt større spekter av kilder. Det er en veldig kompleks situasjon med utrolig mange parter og store forskjeller fra sted til sted.
1. Jeg foreslår at du passer på deg selv, Rambo. Jeg uttaler meg om hva faen jeg vil, og jeg har stor innsikt i situasjonen i Afghanistan, og alle de andre krigene dere trekker frem for å argumentere for hvor bra krig er.
"det sier mer om verdiene hans.." - som i at verdiene hans er bedre? Mer gyldige, edlere, sterkere? Veldig uklart formulert, dette kan bety hva som helst.
2. ja. ja, ja, og ja.
"..hvis han han faktisk går så langt at han nekter." - verdiene er ovennevnte FORDI han går "så langt at han nekter"? Er det det at valgene han tar er "radikale" som alene gjør at de er "bedre"?
3. ikke alene, men selve valget er bedre, og det at han går langt for å oppnå det betyr det han er villig til å ofre mye for det = tiltrekkende.
Vet ikke hva du mener her. Du skriver lenger ned at tjeneste er frivillig, så du motsier deg selv.
Hva enkeltpersoner hadde gjort ved et evt. angrep på Norge kan jeg ikke uttale meg om. Kan snakke for min egen del: Jeg hadde ikke nølt med å risikere livet for å beskytte Norges selvstendighet/frihet/suverenitet (eller hva man velger å kalle det) dersom den var truet på den måten.
4. Hæ? førstegangstjeneste er vel ikke frivillig, ellers hadde han ikke trengt å nekte? det er frivillig, i Norge, å utdanne seg/jobbe i forsvaret utover f.tjenesten, tar jeg feil? her skjønner jeg ikke helt hva du mener heller, for å være helt ærlig.
Oh really?
Hvis alle hadde hatt rent vann, så hadde ingen tørstet
Hvis alle hadde hatt et hus å bo i, så hadde ingen fryst ihjel
Hvis alle hadde vært snille og greie, hadde vi ikke trengt politi
Skjønner ikke hva sånne selvfølgeligheter tilfører diskusjonen.
5. eeeh, hvis det er en selvfølgelighet, så er det vel sant? Og ikke helt umulig å få til, eller?
Så du mener at ikke alle kan få rent vann, og et tak over hodet heller? t.o.m
det er urealistisk å oppnå, og det er INGENTING vi kan gjøre med det? Nei, da så. Herregud, så trist.
Det at folk ikke får dekket sine primære behov, er nettopp grunnen til at det blir krig! Enten direkte som f.eks at to/flere grupper slåss over knappe naturressurser, eller at de lar seg forføre av gærne politikere som utnytter folks desperasjon for å oppnå makt ---> diktatorregimer ---> opposisjon og /eller invasjon ----> voldelig konflikt (krig). Det er dette jeg prøver å poengtere! Em krig oppstår jo ikke av seg selv. Man må se på hva det er som forårsaker en krig, og tenke: hvordan kunne vi ha unngått dette? ikke la være å bry seg heeeelt til det sekundet konflikten eskalerer til krig, for så å storme inn i landet og skyte alle "de slemme". Vi må lære av historien, satse på å heller forebygge krig, fremfor å delta når den kommer. Og det er hva "sånne selvfølgeligheter tilfører diskusjonen".
QuoteHva da?
Det er ikke naivt å tro at det hadde vært fred om alle mennesker var fredelige. Det er en selvfølgelighet.
Det ER derimot naivt å tro at ovennevnte er noe annet enn utopi.
6. hvorfor er det en utopi? du tror at noen folkeslag bare er krigerske av seg, sånn helt uten videre? det er ikke et eller annet som driver folk til å krige, mener du? Se punkt 5.
Si ifra når du finner et ideelt samfunn. Inntil da er det kanskje litt mer produktivt å diskutere verden som den faktisk er.
Hvorfor kan vi ikke jobbe for å skape et ideelt samfunn, da? Eller for å komme et skritt nærmere? Ville ikke
det ha vært mer produktivt å diskutere? Hvis alle skulle ha diskutert "verden som den er", så hadde vi fortsatt levd i steinalderen, middelalderen i beste fall. Det er nettopp fordi noen tenkte at krig faktisk
ikke er nødvendig, at vi har kommet så langt som vi har. Verden er fredeligere enn den noen gang har vært, men vi har fortsatt langt igjen. Fredsaktivismen er effektiv, men det går sakte fremover takket være alle krigsentusiastene som mener at vi
må krige.
Og igjen, så snakker jeg ikke om selvforsvar. Heller ikke om Afghanistan pr dags dato. Der må man starte på nytt. Men poenget mitt er at vi skal tenke: hvordan skal vi unngå et nytt Afghanistan, eller Somalia osv? Hvilke land er sårbare? hvorfor? hva kan vi gjøre før det oppstår en væpnet konflikt?
Før! Dette bør vi bruke ressursene våre på + stoppe våpenindustrien, unngå at noen tjener penger på krig (mye å skrive om her).
Se punkt 5.
Men dere er så fastlåst i tanken om at vi
må krige, og dør det noen tusen sivile, så synd. MåkrigeMåkrigeMåkrigeMåkrigeMåkrige! Nei, det
må vi faktisk ikke. En krig er ikke en enkeltstående hendelse i tiden, det er et tragisk resultat av mangeårige politiske, sosiale, og økonomiske problemer som kunne ha vært forhindret.
Dette er fakta som dere ikke ser ut til å bry dere om. Foreslår at dere også skaffer dere litt kunnskap om hvordan verden egentlig fungerer.