Er det tøft å krige? (avsporing fra drømmemann-regel-tråden)

Started by QueenB, June 10, 2012, 20:59:47 PM

Previous topic - Next topic

QueenB



Quote1. Kan man ikke stå for noe man tror på hvis man er eller har vært i militæret?
jo visst, men det sier mye mer om verdiene hans hvis han faktisk går så langt at han nekter. Eksempel: noen amerikanske soldater nektet å dra til Irak, og måtte i fengsel istedet. Dette var altså noe de valgte selv. Og det står det respekt av!


Quote2. Vanvittig naivt og fordomsfullt. Hvis du er i mot krig så kan du kritisere politikere. Du snakker nå om mennesker som ville ofret livet for din frihet om de ble bedt om det. 

de ville ikke ofret livet for meg, de hadde blitt tvunget til det. Og det hadde vært tragisk, ja. Ja, jeg kan kritisere politikerne, men vanlige folk er en del av samfunnet de også, og har (i de fleste samfunn) rett til å mene noe, som f.eks at det ikke skal være krig, at landets unge gutter ikke skal bli sendt inn i en drep- eller- bli- drept- situasjon. Hvis absolutt alle hadde gjort nettopp dette, hvis alle hadde vært militærnektere, så hadde det ikke blitt krig. Men dette synes du altså er naivt. Noe som indikerer at du mener krig er en nødvendighet, fred en utopi. Noe mange flere menn enn kvinner tror. noe som hadde gjort en mannlig militærnekter mer sexy (for meg) enn andre menn. Men det trenger ikke å være slik. Det handler om prinsippet "fred"; et prinsipp militærnektere tror på. Er du med? Og har man ikke prinsipper, så har man ingenting. For å si det på en annen måte: ja, ok, engangstjeneste er noe "alle" må gjennom, men velger man en karriere i militæret utover det, så sier det mye om dine verdier. Velger du heller å bli kirurg som redder liv, så sier det noe hl annet om dine verdier.

Quote3. Hva hvis det ble forventet av han at han er militærnekter? Hadde det da vært "riktig" å dra i militæret? Kan man ikke leve etter verdier man selv tror på og samtidig være i militæret?
i et ideelt samfunn hadde det ikke eksistert en slik voldsinstitusjon, så da hadde det heller ikke  blitt forventet av han å være m.nekter! Give peace a chance, Claw!  ;)

for å ikke spore helt av:

15. han har en indre ro som gjør at han blir dødssexy å være i nærhete av!
I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

Zervs

Quote from: QueenB on June 10, 2012, 20:59:47 PM



Quote1. Kan man ikke stå for noe man tror på hvis man er eller har vært i militæret?
jo visst, men det sier mye mer om verdiene hans hvis han faktisk går så langt at han nekter. Eksempel: noen amerikanske soldater nektet å dra til Irak, og måtte i fengsel istedet. Dette var altså noe de valgte selv. Og det står det respekt av!


Quote2. Vanvittig naivt og fordomsfullt. Hvis du er i mot krig så kan du kritisere politikere. Du snakker nå om mennesker som ville ofret livet for din frihet om de ble bedt om det. 

de ville ikke ofret livet for meg, de hadde blitt tvunget til det. Og det hadde vært tragisk, ja. Ja, jeg kan kritisere politikerne, men vanlige folk er en del av samfunnet de også, og har (i de fleste samfunn) rett til å mene noe, som f.eks at det ikke skal være krig, at landets unge gutter ikke skal bli sendt inn i en drep- eller- bli- drept- situasjon. Hvis absolutt alle hadde gjort nettopp dette, hvis alle hadde vært militærnektere, så hadde det ikke blitt krig. Men dette synes du altså er naivt. Noe som indikerer at du mener krig er en nødvendighet, fred en utopi. Noe mange flere menn enn kvinner tror. noe som hadde gjort en mannlig militærnekter mer sexy (for meg) enn andre menn. Men det trenger ikke å være slik. Det handler om prinsippet "fred"; et prinsipp militærnektere tror på. Er du med? Og har man ikke prinsipper, så har man ingenting. For å si det på en annen måte: ja, ok, engangstjeneste er noe "alle" må gjennom, men velger man en karriere i militæret utover det, så sier det mye om dine verdier. Velger du heller å bli kirurg som redder liv, så sier det noe hl annet om dine verdier.

Quote3. Hva hvis det ble forventet av han at han er militærnekter? Hadde det da vært "riktig" å dra i militæret? Kan man ikke leve etter verdier man selv tror på og samtidig være i militæret?
i et ideelt samfunn hadde det ikke eksistert en slik voldsinstitusjon, så da hadde det heller ikke  blitt forventet av han å være m.nekter! Give peace a chance, Claw!  ;)

for å ikke spore helt av:

15. han har en indre ro som gjør at han blir dødssexy å være i nærhete av!
I et ideelt samfunn hadde det ikke eksistert en voldsituasjon, det er riktig. Men nå er det en gang slik at realiteten i verden er en helt annen. Synes ikke verdenssamfunnet skal sitte å se på det som skjer i Syria akkurat nå. Eller at Taliban kaster syre i ansiktet og lemlester unge jenter i Afghanistan bare fordi de vil gå på skole.
Humanitære organisasjoner kommer heller ikke til i slike land uten beskyttelse av militære styrker, rett og slett fordi det er alt for farlig, Taliban bryr seg katta i Røde Kors symbolet.
Noen ganger er militær maktbruk helt nødvendig, andre verdenskrig er et godt eksempel.

Korea og Vietnam-krigene synes jeg vi skulle ha vært foruten. Ingen ønsker krig, de som velger en militær løpebane sitter ikke å håper på at det blir krig, de har også en kjæreste, sønn eller datter de er glad i. Jeg er tilhenger av Nato, da jeg mener det skaper en viss stabilitet i verden. En tredje verdenskrig er veldig usannsynlig med dagens Nato og FN, så lenge stormaktene forsetter å være venner.
Men man må være forbredt på det verst tenkelige og samtidig jobbe for fred.
For ordens skyld: Jeg er ikke spesielt USA vennlig, de har mye blod på hendene.

QueenB

De jentene får fortsatt syre slengt i ansiktet, men nå blir de i tillegg bombet av de som skal "redde" dem.  Hadde alle land brukt det sinnsyke militærbudsjettet sitt på viktigere ting istedet, som f.eks: utdanning, helse, like muligheter for alle innbyggerne, infrastruktur, verdibygging etc, så hadde det ikke plutselig brutt ut borgerkrig. Det er knappe ressurser, sult og desperasjon som fører til undertrykking og krig/vold.  Å tenke at man løser disse problemene ved å bombe befolkningen, er ganske sjokkerende!

Militære "løsninger" bare forverrer problemene, fører kun til mer uro, mer vold, som igjen krever flere militære "løsninger".  = en ond sirkel. Å satse på utvikling og fredelige løsninger --> vedvarende fred = en god sirkel. Dette vet man.

Og nei, man kan ikke bar sitte og se på det som skjer i Syria, Somalia osv, men skal man fortsette å bombe hverandre i all evighet, da? Det blir å starte i feil ende. Og hvorfor i all verden trenger vi stormakter???

Det blir som med sjekking: hvis du vil ha bedre resultater, så bryter du mønsteret ditt og prøver andre måter å gjøre ting på. Men da må du TRO på det, og noen må begynne et sted hvis det noen gang skal skje en endring.

Peace out.

I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

piken

16. Han vet at det alltid er kvinnen som har siste ord i en diskusjon. Alt mannen sier etter dette, er starten på en ny.

deepArne

Quote from: QueenB on June 08, 2012, 11:53:10 AM
2. han er militærnekter.
2. Han er kjent tjenesteudyktig.

Sånn. Så fekk vi ei diplomatisk løysing på problemet.

Jeagle

vel jeg skal ta en sjefs avgjørelse her, QueenB jeg er ikke uenig i hva du skriver, men det du skriver er din drømme type. ikke den internasjonale drømme typen som skal gjelde for alle.(jeg kan seff ta feil, å at alle jenter mener det.) så derfor er regel 2. han er militærnekter, ikke gyldig. håper alle synes den forklaringen er grei nok.
å være eller ikke være

Zervs

#6
Å satse på fred og utvikling er vel å bra, men hva hvis et land med uroligheter ikke er interessert i dialog og slakter ned sin egen befolkning? Nevner folkemordet i Rawanda i 1994 der nærmere 1 million mennesker brutalt ble slaktet ned på under 100 dager(!) Hva om landet huser internasjonale terrorister som kaprer fly og sprenger seg i luften på et kjøpesenter der du eller noen av dine befinner seg?
Varig fred er en edel tanke, men temmelig naivt med tanke på dagens situasjon.

Ingen som har sagt at vi trenger stormakter, men oppgjennom historien har utviklingen gått slik at stormakter har oppstått og forsvunnet (Romerriket)
Mange tror at NATO bomber alt og alle, at fly teppebomber alt som rører på seg. De som har vært ute i internasjonal tjeneste vet bedre. Ja, noen ganger må man ty til bombing. Helst for å hemme og sikre fienden sin infrastruktur og operative kapasiteter. Men dette gjøres stort sett med luftbårne styrker som droppes ned å sikrer kritiske punkter (spesialstyrker)

Kan også nevne at de allierte vurderte en invasjon av Japan på slutten av den andre verdenskrig, men gitt at Japan ville kjempe til siste mann, kalkulerte man at en invasjon ville koste over 1 million liv fra den allierte side og forlenge krigen med mange måneder. Derfor Nagasaki og Hiroshima. Stygt og forferdelig brutalt, ja! Men som de som levde på den tiden sier; Det var jo tross alt krig, historiens mest ødeleggende krig der det gode til slutt seiret over det onde.

Dessverre går sivile liv tapt i krig, slik er det bare. I motsetning til triggerhappie amerikanere som skyter først og spør etterpå, har norske soldater rykte på seg for å ta med seg den særnorske, litt forsiktige væremåten også i krig. Man skal ikke skyte før det er høyst nødvendig og man har positiv ID eller visual. Dette reguleres også i form av til dels strenge ROE (rules of engagement)
Ingen norske soldater tvinges til å dra i internasjonal tjeneste, de er der på frivillig basis. Et selvstending og gjennomtenkt valg, noe som de skal ha ALL heder for!

Tenk over dette: 1. Mener du Norge bør forsvare seg om landet blir utsatt for et militært angrep?
2. Hvis ja, med hvilke midler?
3. Hvis nei, betyr det at vi skal godta enhver form for undertrykkelse?
4. Mener du det var galt at landets myndigheter grep til militære midler ved Tysklands angrep på Norge i 1940?
5. Hva ville du gjort i 1940?
6. Hva ville du gjort om Norge ble angrepet idag?
7. Mener du det er forskjell på angrepskrig og forsvarskrig?
8. Kan det ikke være situasjoner som er så forferdelige at de må bekjempes med alle midler?
9. Hva med Milorg og Hjemmefronten? De kjempet med væpnet makt og tok liv, men var med å gjøre landet fritt.
10: Hva hvis din egen familie blir angrepet i krig, vil du da gripe til våpen for å forhindre det?

Torstein

#7
Quote1. Kan både sette opp bokhyllene fra ikea og flytte den rundt til jeg vet akkurat hvor jeg vil ha den.
2. han er militærnekter.
13. Han må kunne bære edderkopper ut i naturen hvis de kommer seg inn i leiligheten min. (Altså, ikke drepe dem )
14. Han legger alltid ned dolokket etter seg
16. Han vet at det alltid er kvinnen som har siste ord i en diskusjon. Alt mannen sier etter dette, er starten på en ny.

Er det rart menn tror at jenter ønsker seg en tøffel når de bli oppmuntret til ting som dette :o :o :o


Zervs

Quote from: Taz on June 11, 2012, 02:17:53 AM
Quote1. Kan både sette opp bokhyllene fra ikea og flytte den rundt til jeg vet akkurat hvor jeg vil ha den.
2. han er militærnekter.
13. Han må kunne bære edderkopper ut i naturen hvis de kommer seg inn i leiligheten min. (Altså, ikke drepe dem )
14. Han legger alltid ned dolokket etter seg
16. Han vet at det alltid er kvinnen som har siste ord i en diskusjon. Alt mannen sier etter dette, er starten på en ny.

Er det rart menn tror at jenter ønsker seg en tøffel når de bli oppmuntret til ting som dette :o :o :o
Støttes!

tore

Quote from: Taz on June 11, 2012, 02:17:53 AM
Quote1. Kan både sette opp bokhyllene fra ikea og flytte den rundt til jeg vet akkurat hvor jeg vil ha den.
2. han er militærnekter.
13. Han må kunne bære edderkopper ut i naturen hvis de kommer seg inn i leiligheten min. (Altså, ikke drepe dem )
14. Han legger alltid ned dolokket etter seg
16. Han vet at det alltid er kvinnen som har siste ord i en diskusjon. Alt mannen sier etter dette, er starten på en ny.

Er det rart menn tror at jenter ønsker seg en tøffel når de bli oppmuntret til ting som dette :o :o :o

Haha  ;D

Stemning

Hvis mitt land, familie og kjære venner er under angrep er jeg den første som melder meg til forsvarstjeneste. Det er en grunn til at norges militære enhet går under betegnelsen "Forsvaret". Forsvaret er der for å beskytte oss og det vi står for. Jeg har med årene blitt vanvittig glad i det vi har her i Norge, og om forsvarstjeneste gjør at noen jenter ikke vil ha meg, så vil jeg faen ikke ha dem heller.

dtn

Quote from: Stemning on June 11, 2012, 16:17:35 PM
Hvis mitt land, familie og kjære venner er under angrep er jeg den første som melder meg til forsvarstjeneste. Det er en grunn til at norges militære enhet går under betegnelsen "Forsvaret". Forsvaret er der for å beskytte oss og det vi står for. Jeg har med årene blitt vanvittig glad i det vi har her i Norge, og om forsvarstjeneste gjør at noen jenter ikke vil ha meg, så vil jeg faen ikke ha dem heller.

+1

Det er synd å si det, men det er vanvittig naivt å tro på evig verdensfred...

QueenB

#12
Sukk. Ingen av dere forstår poenget mitt, så da skal jeg forsøke å forklare det en siste gang:

Jeg støtter også selvforsvar, som alle andre normale mennesker. Hvis noen hadde angrepet meg eller mine, hadde jeg blitt voldelig som faen, ikke sittet og meditert. Men det er ikke det som er poenget.

For det første: det internasjonale samf. ga FAEN i folkemordet i Rwanda, fordi FN med USA i spissen stemte nei til en intervensjon (de valgte t.o.m å ikke kalle det et folkemord, for da kunne de slippe å bry seg!!), fordi det lille fille-landet Rwanda ikke ville gi noen politisk eller økonomisk gevinst, slik som Irak, Afghanistan, Iran osv. Og ingen gevinst/makt, ingen krig. Det er nemlig dette krig handler om. Hvis man tror at krigen i Afghanistan/irak handlet om "frihet til folket", så er man temmelig hjernevasket.

Dessuten oppsto konflikten mellom Hutuene og Tutsiene under Belgisk styre, da de av politiske interesser valgte å spille de opp mot hverandre. Folk står ikke pluselig opp en dag, og begynner å drepe hverandre. Slikt utvikler seg over tid. Det er denne utviklingen jeg mener vi bør satse på å stanse, fremfor å bruke masse ressurser på våpen! Alle land. Hvis et land ruster opp forsvaret, så blir nabolandene nervøse, og ruster opp enda mer. Noen utvikler t.o.m atombomber, andre blir redde og går til angrep "for sin frihet".  Forstår dere ikke at dette er uhensiktsmessig på sikt? urealistisk og naivt med evig verdensfred? ja, det er jo det hvis man skal holde på sånn!! Dette er en ond sirkel, per definisjon.

Og hva faen gjør norge i afghanistan? skal du få meg til å tro at de norske soldatene handler i selvforsvar? er norge under angrep, uten at jeg har merket det? eller er de der for afghanernes frihet? Bull to da shit, man. Og det at de er der frivillig er nettopp det jeg misliker! hvorfor i alle dager valgte de dette yrket, når de kunne bli hva de ville i verdens rikeste land?! Hvem VELGER å drepe? Hvorfor ble de ikke leger, sykepleiere, brannmenn, andre yrker som verdsetter menneskeliv? Jeg har faktisk mer respekt for fattige gutter fra Mississippi som  ikke har noe valg. Etter deltakelsen i Afgh., Nato, og det kolossalet våpensalget, så hisser jo Norge på seg fiender (selv om et angrep er usannsynlig). Litt av et "selvforsvar". Å tenke at man kan fjerne alle terrorister ved å bombe dem, er også rimelig sykt. det er en grunn til at terrorisme oppstår, og jeg er ganske sikker på at det ikke er fordi de har det så innmari bra.

Jeg blir oppriktig trist når folk sier at "Dessverre går sivile liv tapt i krig, slik er det bare", og "Det er synd å si det, men det er vanvittig naivt å tro på evig verdensfred...". Javel, da så.  :'(  Da kan vi bare drite i å gjøre noe med det. Det er vel ikke vi som bestemmer hva slags verden vi vil leve i? Fred er bra, men krig er best. Det er liksom så praktisk å bombe små, brune barn. Sånn skal det være! Og soldatene som dreper dem er skikkelig modige, ass. Særlig de som gjør det helt frivillig! De rocker!

Så poenget er: ja, noen ganger blir man tvunget til å forsvare seg, men hadde alt blitt gjort riktig i utg.pkt, så hadde man ikke trengt å forsvare seg. Man må kunne se helheten i ting, analysere på et abstrakt nivå, skape en forandring. Ikke bare tenke hva man ville ha gjort i en gitt situasjon, ikke bare gå rundt i en evig ring av vold. Det er faktisk ikke så naivt med verdensfred, det er fullt mulig. Men det finnes ikke nok politisk vilje til å jobbe for det, da fred ikke fører til mer makt. Og det at vanlige mennesker (les: flest menn) mener at krig er en nødvendighet, hjelper ikke fredsaktivismen noe særlig. Og det er trist. Det finnes heldigvis noen menn som vil gå utenfor voldsringen og tenke nytt, og de kan komme i buksa på meg.  :P De andre kan bli sammen med Siv Jensen e.l.

Puh, langt innlegg. Nok off-topic, nå. Rart de ikke har moderert denne tråden enda  :o






I don't want to talk like you. I don't want to live like you. I'm going to be like me.

dtn

At Norge faktisk bidrar i NATO-samarbeidet er jo en form for forsvar det også. Uten NATO hadde det tatt MAKS en uke før hele landet vårt var tatt om vi ble invadert.

Koraboros

Quote from: QueenB on June 11, 2012, 20:18:14 PM
Puh, langt innlegg. Nok off-topic, nå. Rart de ikke har moderert denne tråden enda  :o
Diskusjonen har vært saklig og uten personangrep, og det er bør være takhøyde for litt avsporinger på Off Topic-foumet. Regner med GV-folka er enige :)