Quote from: ciljan on September 27, 2012, 20:43:52 PM
Godtfolk!
Som tittelen tilsier,så ønsker jeg å gå opp i vekt.Jeg er en kar på 1,85 som har prøvd på vektoppgang flere ganger,men lykkes aldri særlig bra.Og ja,jeg vet at man må spise mye mer enn man gjør i dag og at det må trenes tung styrke.Spørsmåle(ne)t mitt er derfor:
-Hva slags treningsprogram er mest ideell å trene for å gå opp i vekt og bygge litt masse på den tynne kroppen min?Vil gjerne ha et konkret treningsprogram.
- Mat: Jeg hører og skjønner selvfølgelig at man må ha et solid kalorioverskudd for å kunne legge på seg.Men hvordan gjør man dette sånn reint logistikk-messig i hverdagen når man jobber?Lager dere maten kvelden før, flere dager i forveien eller hva?Setter STOR pris på om noen kan gi meg en kostholdsplan hvor man i tillegg forteller og forklarer hvordan man gjennomfører kostholdsplanen.Gjerne kom med en liten forklaring rundt hverdagsrutiner som gjør at dere klarer å ha gode kostholds- og treningsvaner.Dette ble kanskje litt mye,men setter som sagt STOR pris på respons og tilbakemelding på dette temaet 
*Kjærleik frå Ciljan*
I midten av Juni veide jeg 65 kilo da jeg kom hjem fra ferie. Har veid rundt 63-64 kilo siden jeg var tretten. Jeg er 26 år nå og 187cm høy.
Begynte å trene seriøst i midten av Juni, på mandag veide jeg 71,6 kilo. På det meste veide jeg 73,4, men har mistet en del fett igjen som jeg la på meg i prosessen(kjapt vektøtkning innebærer en del fettøkning også)
For min del har jeg fokusert på baseøvelsene markløft, knebøy, benkpress(med frihåndsvekter for min del) og chinups. I tillegg har stående militærpress også vært med en del av treningsperioden. Har hatt jevn progresjon på alle øvelsene i hele perioden. Trener hardt og sørger for at jeg peser og lager grimaser når jeg trener for å få maks utnytte.
Når det kommer til kosthold har jeg aldri hatt et så godt forhold til mat som jeg har hatt de siste to ukene nå, og det var da jeg gikk over til periodisk fasting av typen leangains.
Her er en innføring på norsk:
http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-for-dummies/Rett fra kilden selv:
http://leangains.blogspot.no/2010/04/leangains-guide.htmlViktigste med denne typen periodisk fasting(faster 16 timer i døgnet(sover minst 8 av dem igjen), spiser all maten jeg skal spise innenfor "spisevinduet" på 8 timer) er at du legger opp kostholdet ut i fra timeplanen din, ikke lager timeplanen ut i fra kostholdet. Sultfølelsen tilpasser seg til når du er vant til å spise, så etter de første dagene kjente jeg ikke sult i fasteprioden, og jeg spiser MYE når jeg først spiser.
Jeg ble mer produktiv, føler meg klarer i hodet og føler jeg har mye mer tid til rådighet hver eneste dag. Jeg faster på dagtid og spiser på ettermiddag/kveld, så jeg får hele morgenen og formiddagen ledig. Sparer penger også på å ikke måtte kjøpe mat på studieplassen eller ute.
Du kan jo se på de linkene jeg førte opp og se om det kan være noe for deg. For det er absolutt ikke for alle, men perfekt for meg som alltid har likt få, men store måltider, som spiser for å leve og ikke lever for å spise, og som ikke har tid til å måtte spise støtt og stadig gjennom dagen. Så lenge du spiser nok i løpet av en dag så er det myyye viktigere enn hvor ofte du spiser og hvor mye om gangen(ref. artikler fra fitnessbloggen).
Er det et type kostholdsmønster du kan trives med kan du gå hele arbeidsdagen uten å spise. Selv spiser jeg fra 16:00-24:00, og da fråtser jeg

Ellers drikker jeg vann og kaffe(kalorifri-og kalorifattig drikke bryter ikke fasten).