Quote from: Jungeldyret on April 05, 2012, 17:46:05 PM
QuotePoenget mitt er ikke at de vil, poenget mitt er at terskelen kan blir lavere for hva man anser som "må forsvare meg" i forhold til vanlige folk. Det er ikke uvanlig at soldater som har vært i krig, hvor de har blitt trent til å heller skyte først og spørre etterpå havner i problemer når de kommer tilbake. Hvis man er trent til å heller angripe før den andre gjør det, hva tror du skjer når man havner i en verbal match med en annen kar på byen og er litt full? For mange vil treninga kicke inn og de vil angripe, ikke fordi de nødvendigvis vil sloss, men fordi de er trent til å gjøre det.
Dette poenget her gir ikke mening, ingen kampsporter trener folk til å angripe først. Trener du kampsport har du såppas selvdisiplin at du klarer og takle det lett.
Det var ikke snakk om kampsport der, men soldat trening. I USA har de hatt flere episoder hvor soldater har forsvart seg selv på samme måte på byen som om de skulle vært i krig. Dvs. overdrevet bruk av vold i forhold til hva situasjonen kaller for. Og selv om man har selvdisiplin i edru tilstand når man er på trening betyr ikke det at man har det når man er sint, full og/eller føler seg fornærmet på byen.
Quote from: Jungeldyret on April 05, 2012, 17:46:05 PMQuoteDet er flere andre problemer med kampsporter også, sånn som at de fleste kampsporter trener deg til å angripe, ikke til å forsvare deg selv. Hvis du har trent i flere mnd på hvordan du kaster en kar over skulderen og så setter kneet ditt ned på brystet hans når han ligger på bakken.. hva tror du skjer når du kommer i en ekte slosskamp? Du gjør akkurat som på trening, selv om du kanskje er litt småfull og ikke er klar over hvor mye krefter du bruker. Å kjøre et kne hardt i brystet på noen som ligger nede kan føre til alvorlige skader.
Du bør sjekke kilder, vite hva du snakker om før du skriver sånne påstander.
Påstand? Har selv gått på flere kampsporter når jeg var yngre og selv om jeg har sluttet har jeg flere venner som har drevet på med det i mange år. Dette avhenger selvfølgelig av hva du lærer, men det er noen av de som er ekstremt brutale. De første to jeg kommer på når jeg tenker på brutale kampsporter er muay thai og kraw maga.
Quote from: Jungeldyret on April 05, 2012, 17:46:05 PMQuote
Dette kombinert med at mange folk tror at hvis den andre personen angriper først så kan man gjøre hva man vil og det er selvforsvar... det blir det fort tull av. Eks når man kjører et kne i brystet på noen som ligger nede så er det ikke selvforsvar lenger, da angriper man.
Du mener hvis en kar skal slå meg, jeg blokkerer eller går unna. Han forsetter skal jeg la han forsette til han treffer? Igjen dine poeng her blir for dårlige.
Hvis noen prøver å slå deg og du legger han i bakken er han ikke en trussel lenger. Hvis du da setter deg oppå han og begynner å slå han er det ikke lenger selvforsvar, da angriper du. Var et tilfelle i England for et par år siden hvor en familie ble bundet og ranet i sin egen leilighet, faren kom seg fri og fikk tak i et balltre hvorpå han løp etter tyvene flere hundre meter før han fikk tak i en av de og dengte løs på han med balltre. Han trodde han gjorde dette i selvforsvar...
Hvis to personer sloss på gata kan du banne på at begge to tror at de bare forsvarer seg selv. Ingen av de angriper den andre, det er selvforsvar. Selv om en sitter oppå den andre og slår han i ansiktet er det fortsatt selvforsvar inne i hodet hans.
Her er en fin oppsummering fra en kar som kan mer enn både meg og deg om temaet, selv om dette er snakk om USA gjelder ca de samme lovene i Norge.
http://www.nononsenseselfdefense.com/jailfordefending.htmHer er en quote fra den sida,
QuoteA third issue contributing to this whole mess is a person's training. Putting it bluntly, you're going to do what you train for. If your training -- even though it is called "self-defense" -- is oriented on fighting (e.g. mixed martial arts), if you find yourself in a situation, odds are you are going to fight. It seems that the only place where the idea that you will react according to the assumptions, focus and techniques of your training is rejected is among the MA/SD/WSD/RBSD/DT world. If your Filipino martial arts training teaches you to face an opponent and continue slashing him with your knife as long as he is standing...that is what you are going to do in a "self-defense" situation. If your military training taught you to -- as you pass a downed enemy combatant's body -- put two extra rounds into him to make sure he is dead... that is what you are going to do in a civilian shooting context. If you are trained to engage in...let's use, Mixed Martial Arts type of sports fighting ... then when you go off someone using your martial arts training for a traffic incident, you're going to be arrested for assault (1). That's because sports fighting isn't self-defense.
Quote from: Jungeldyret on April 05, 2012, 17:46:05 PMDet varierer fra person til person, derimot er det sikkert noen få som går på kampsport for å bråke. Men alt i alt, skaff deg mer erfaring om kamsport før du utaler deg om hvordan ting fungerer.
Som sagt, har en del personlig erfaring med det og mye fra venner. Her har du en fin oppsummering av mange av de problemene jeg har med kampsporter,
http://www.nononsenseselfdefense.com/MAculture.htmlOg jeg har heller ikke sagt at jeg hater kampsporter, alt jeg sa i min første post var dette her "personlig ville jeg anbefalt å holde seg unna selvforsvar, hvis du trener mye kampsport er det større sannsynlighet for at du vil ty til kampsporten din i en situasjon hvor du kunne unngått vold hvis du hadde trukket deg unna.".
Et utsagn jeg fortsatt står ved. Hovedsaklig fordi de fleste av oss vil aldri havne i en situasjon hvor vold er uunngåelig, hvis man lærer seg å manøvrere seg bort fra folk som er ute etter bråk så er sannsynligheten tilnærmet null for at man ender opp å måtte forsvare seg selv fysisk.