TRENINGSTRÅDEN!

Started by Roark, June 25, 2012, 03:26:34 AM

Previous topic - Next topic

woop

Sorry for seint svar folkens, digger de gode og utfyllende svarene jeg har fått :D Siden det har blitt mer jobb i sommer enn jeg hadde forventet så har løpingen blitt nedprioritert, men har nå lovet meg selv at jeg skal greie å trene om morgenen før jobb, så fort jeg blir kvitt meg en kjipt forkjølelse jeg har skaffet meg(Ingen unnskyldninger, utenom sykdom!). Da kjører jeg Roark sitt forslag, og så følger jeg deepArne sitt tips og benytter meg av spinning sykelen til gamlefar vist jeg skulle bli støl i beina (eventuelt tur med vanlig sykkel).

Lahoya

Roarrrrr? 

Hvis man har trent mye utholdenhet og har mye av den type fibre. Hvis man da vil legge på seg muskler i volum og ikke bare rent styrke. Da bør man ha styrke-sett med tunge og få repetisjoner :o?

Claw

Type I fibre ("utholdende fibre") har lite vekstpotensiale i utgangspunktet, så trening for muskelvekst må rettes mot type IIA-fibre. Det vil si at du må trene vanlig hypertrofitrening som alle andre.

Hvis du hadde villet øke i maksimalstyrke uten at det går mye utover utholdenhet måtte du trent tungt og eksplosivt med lave reps (5 og mindre).

tore

Etter å ha trent styrke i mange år har jeg funnet ut at jeg må begynne å jogge i tillegg.

Jeg tenkte å trene styrke 2-3 ganger i uka og jogging 2 ganger i uka.

Noen som vet hvordan jeg kan dele opp treninga på best mulig måte uten at det går ut over muskelhvile?

Er f.eks. jogging man + tor og styrke tir, ons og fredag en god mulighet?

tore

Quote from: Roark on July 31, 2012, 21:57:48 PM
Quote from: tore on July 31, 2012, 21:54:29 PM
Etter å ha trent styrke i mange år har jeg funnet ut at jeg må begynne å jogge i tillegg.

Jeg tenkte å trene styrke 2-3 ganger i uka og jogging 2 ganger i uka.

Noen som vet hvordan jeg kan dele opp treninga på best mulig måte uten at det går ut over muskelhvile?

Er f.eks. jogging man + tor og styrke tir, ons og fredag en god mulighet?

Skal du ned i vekt? Du kan f.eks løpe 20/10, eller gerilja-kardio som det har blitt mer kjent som i senere tider.
4 min oppvarming, 4 min 20 sek maks/10 sek rolig(dvs 8x20/10) og 4 min jogging til slutt. 12 minutter effektiv trening.

Hei, takk for svar!

Nei, jeg er fornøyd med vekta mi. Jeg vil bare få bedre kondis.

Det jeg er redd for er at løpinga ødelegger framgangen i styrketreninga. Hva tror du?

Jeg foretrekker å løpe ute forresten :)

Stemning

Ville bare si, at nå går det bra med treningen. Føler meg som rambo i speilet, og på byen. ;D Vi burde nesten lage en progresjonstråd med bilder.  8)

tore

Quote from: Roark on August 01, 2012, 00:02:11 AM
Quote from: tore on July 31, 2012, 22:26:00 PM
Quote from: Roark on July 31, 2012, 21:57:48 PM
Quote from: tore on July 31, 2012, 21:54:29 PM
Etter å ha trent styrke i mange år har jeg funnet ut at jeg må begynne å jogge i tillegg.

Jeg tenkte å trene styrke 2-3 ganger i uka og jogging 2 ganger i uka.

Noen som vet hvordan jeg kan dele opp treninga på best mulig måte uten at det går ut over muskelhvile?

Er f.eks. jogging man + tor og styrke tir, ons og fredag en god mulighet?

Skal du ned i vekt? Du kan f.eks løpe 20/10, eller gerilja-kardio som det har blitt mer kjent som i senere tider.
4 min oppvarming, 4 min 20 sek maks/10 sek rolig(dvs 8x20/10) og 4 min jogging til slutt. 12 minutter effektiv trening.

Hei, takk for svar!

Nei, jeg er fornøyd med vekta mi. Jeg vil bare få bedre kondis.

Det jeg er redd for er at løpinga ødelegger framgangen i styrketreninga. Hva tror du?

Jeg foretrekker å løpe ute forresten :)

Å løpe og løfte vekter vil "trekke fra hverandre", men det handler kun om å være fornuftig og ikke overdrive noen av delene. Du vil aller helst komme på trening med friske bein, men det er ikke alltid tilfelle. Så lenge du blir uthvilt med jevne mellomrom, så tror jeg ikke dette blir noe stort problem.
Vil du ha bedre kondis, så ville jeg hovedsaklig fokusert på intervaller på rundt 4 minutters varighet eller lengre. 4x4min, 3x5min o.l.
Intensiteten skal være på 80-90% av makspuls. Man skal kunne i stand til å gjennomføre en intervall ekstra etter du er ferdig, eller så har du trent for hardt. Ganske standard utholdenhetstrening  :)

Takk for tips! :)

Vil jeg kunne miste fettprosent og øke muskler på samme tid tror du?

Stemning

Ja det går fint, men du burde ikke kjøre for hardt på kaloriunderskuddet. Et underskudd på mellom 300-500 holder hvis du har lang tidshorisont. Veldig viktig med proteiner i blodet til en hver tid, jeg har skrevet noe om dette i proteintråden tror jeg.

Kan forsøke å holde deg til lite karbs på hviledager og litt mer på treningsdager. Da helst noen timer før trening.

Men altså, proteiner til alle måltid! Ellers vil "slankingen" stjele for mye av hardt opparbeidede muskler.

Hangman

Hei. Jeg er femten år, og har litt lyst til å begynne og trene på studio. Jeg er 1,80 høy og veier 65 kg, altså ikke særlig stor. Er det noe program jeg kan kjøre uten at jeg ødelegger kroppen, for den er vel ikke helt ferdig utvokst. Målet er ikke å bli Norges største, men heller å bygge litt biceps og bryst for å se fin ut.

Eh

#84
Du må trene hele kroppen for å få en bra fysikk, nytter ikke å ta 40 sets med bicepscurls for å få store armer.

Gjør dette: http://fitnessbloggen.no/fyrstikkprogrammet/ så er du godt på vei :)

Edit: derfor skal du trene hele kroppen :D

Stemning

Hei du! Kanskje han har dårlige gener!   :( :( (han på bildet)

Eh

Desto bedre grunn til å trene mer bein ;)

Claw

Quote from: Hangman on August 02, 2012, 15:16:47 PM
Hei. Jeg er femten år, og har litt lyst til å begynne og trene på studio. Jeg er 1,80 høy og veier 65 kg, altså ikke særlig stor. Er det noe program jeg kan kjøre uten at jeg ødelegger kroppen, for den er vel ikke helt ferdig utvokst. Målet er ikke å bli Norges største, men heller å bygge litt biceps og bryst for å se fin ut.

Fint program det Eh har gitt deg. Kjør på.
Men før du lesser på vekt på knebøyen, få en med peil til å sjekke om du er myk nok til å ta dem, og bruk tid på å lære dem skikkelig. Er du ikke myk nok, kjør f.eks. bulgarske utfall i stedet.

dtn

Skal ut og løpe maraton om ca 50 dager, og selv om jeg føler jeg har rimelig god peiling på trening selv så har jeg sett at det har vært så mye bra svar her at jeg tenkte jeg kunne få litt input. Kom hjem fra en uke med fyll i Magaluf for en drøy uke siden, så nå er ikke formen helt på topp, men kondismessig har jeg fordelen av at jeg er veldig lettrent. Har spilt et par-tre Norway Cup-kamper nå denne uken, i tillegg til en liten løpetur i går, og det kjennes helt greit ut. Sliter med en liten forkjølelse, men den er på vei til å slippe taket, så jeg tar ikke så mye hensyn til det annet enn at jeg ikke tar meg helt ut på øktene i starten.

Sånn basicly tenker jeg fire økter i uken, hvorav én på sykkel for å minske belastningen. Én økt med 4x4, en tur på 45-60 min med moderat intensitet, en langtur på 90+ min og en sykkeltur på to-fire timer. Jeg sliter litt med kneproblemer og må derfor være litt forsiktig med belastningen, men hvis dette fungerer greit kan det hende jeg legger til en økt til etter hvert. 10-12 dager før løpet tenkte jeg å kjøre en gjennomkjøring på ca maratondistanse, og den siste uken vil jeg gradvis trappe ned på intensiteten, med treningsfri de to siste dagene.

Noen som har noen innspill? Er det eventuelt noe styrketrening jeg kunne ha godt av å få inn i programmet?

Jeg vurderer også om jeg skal prøve å gå ned noen kilo før løpet, veier ca 88 kg og er 184 høy nå. Vil en vektnedgang ha noe å si i forhold til kondistreningen?

dtn

Ser poenget ditt med belastningen av en full maratondistanse, men samtidig så har jeg lyst til å ha kjent på følelsen av hvor langt det faktisk er før jeg står på startstreken. Jeg har aldri løpt lenger enn ca 22 km tidligere, og vet ikke helt hvordan jeg bør legge opp en full maraton og hvor høyt tempo jeg klarer å holde. Jeg kan eventuelt gjøre det tidligere, men det er mulig at det ikke lønner seg siden det er såpass kort tid til løpet. Det ødelegger fort en ukes tid med trening, og en uke er mye når det er 50 dager til start.

Uansett så sitter det nok mye i hodet, og jeg er flink til å presse meg. :)