i media, nettdating

Artikkel i Dagens Næringsliv

MOT NYE TINDER

Det er ikke bare Instagram som er blitt ny folkesport. Det har også sjekkeappene. Ifølge en ny undersøkelse fra YouGov, har hver tredje nordmann brukt en digital sjekketjeneste. 39 prosent av alle under 30 år har vært på Tinder de siste seks månedene. Sjekkeappen fungerer slik: Du legger ut en profil med noen få ord og en håndfull bilder av deg selv. Mottageren blar seg gjennom, og hvis han eller hun liker det de ser, blir du sveipet til høyre.

– Det viktigste er bildene. Jentene leser hverken meldinger eller profiltekst før de har sett på bildene.

Det er en mann ved navn Endre som snakker. Han vil ikke si hva han heter til etternavn eller stille opp på bilde. Jobben hans er nemlig ytterst hemmelig: Han er Tinder-fotograf og sjekkecoach.

– Det er to faktorer som gjelder: kjekkhetsinntrykket og personlighetsinntrykket.

Endre hjelper deg med begge deler, til den nette sum av 15.000 kroner. Selskapet han jobber i, Gode Vibber, har tilbudt sjekkekurs og profilbildefotografering siden 2006. De siste årene er Tinder blitt en stadig større del av jobben.

– Kjekkheten handler ikke om hvor pen du er, men andre ting, som hvordan du står, om du er bredskuldret, at kroppen din har V-form og ansiktsuttrykket ditt. Alt annet er detaljer. Om du har katter, står på en fjelltopp eller er ute og fisker, er helt underordnet, sier Endre.

Det andre aspektet handler om personlighet. De forsøker å ta bilder som viser sjarm. En som smiler. En som ser sosial ut. En som har humor og selvironi.

– En det er trygt og gøy å gå på date med.

Men det er aldri en halvliter med på bildene. Heller ikke en kamerat eller en vennegjeng. Tinder-bildene fra Gode Vibber viser mennene, ja, for det er alltid menn, i en bare tilsynelatende sosial situasjon. Den single mannen er alene med fotografen. Etter at bildene er tatt, velger et panel med jenter ut de beste bildene. Slik sikrer sjekkeselskapet at profilen når målgruppen.

– Våre kunder er menn i 30-årene som har det meste på stell i livet. De har bare ikke kjæreste.

Vi møter Endre og kollega Andreas på Gode Vibbers trange kontor på Grønland. Det er et møte i full diskresjon. DN kan ikke møte klienter, jentepanelet eller bli med sjekkecoachene ut på jobb. Det er svært stigmatiserende å måtte ha sjekkehjelp, forteller fotografene, og også deres eget arbeid blir vanskeligere om de viser ansikt.

– Vi er med ut på byen med klientene våre og vil ikke bli gjenkjent, forklarer Endre og viser frem noen bildeeksempler.

Han viser mannen som var på tur i Ukraina og var dum nok til å legge ut et bilde av at han gliser stort med en halvliter pils i hver hånd. «Jentene sa det så ut som han kom mot dem bakfra.» Vi får se bilde av fyren som satte seg foran en pc. «Det ser ut som at han alltid sitter foran datamaskinen.» Og vi får se bilder av kameraten deres, Sondre, der han hopper opp på en bil i sandaler og rir på en kjepphest i en bakgård – bilder som slo godt an i Gode Vibbers panel.

– Dere snakker om jenter som en gruppe som tenker det samme. Er ikke jentene like forskjellige som oss gutter?

Endre nøler litt, sier et «hmmm» og et «tja» og ser ut som at han grubler seg gjennom sine 12 år med erfaring fra sjekkebransjen.

– Jenter har forskjellig smak, men de tiltrekkes av de samme tingene, som at gutten virker selvsikker og trivelig. Men jo da, hvis en gutt har på seg treningsoverdel på bildene, vil noen tenke at de ikke orker å løpe rundt med han der, sier Endre.

– Jobben vår er å hjelpe guttene å gå fra null til flere matcher på Tinder. Så kan de velge noen som passer for dem etter det.

Les hele artikkelen i DN

Du vil kanskje også like...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *